Svar: At møde fremmede
5. oktober 2009
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Signes mor
Når I er på camping, er ude at gå tur, når hun står i indkørslen og nogen kommer forbi og snakker med hende osv. så er Signe på hjemmebane, så føler hun sig fuldstændig tryg og rolig. Hun har jer i sin nærhed, hun ved hvor I er.
Når du går fra hende til gymnastik eller går fra hende i børnehaven, så er hun på egne ben - det kan hun sagtens finde ud af at være og hun har det ganske givet godt efter kort tid - men selve skiftet mellem at være sammen med mor, den trygge base, og det at du går er svært. Det er altså her et spørgsmål om at hun har svært ved at skifte situation og ikke så meget et spørgsmål om at hun har det svært med fremmede ...
Kan du se forskellen? Jeg tror faktisk det er her forskellen er :)
Det bedste du kan gøre er at forsikre hende om at du kommer igen, at du ikke går fra hende og samtidig også bekræfter det hun føler nemlig "Jeg vil også rigtig gerne være sammen med dig" og "jeg savner også dig og glæder mig til vi ses igen". Samtidig er det rigtig vigtigt at du signalerer at du er fuldstændig tryg ved af aflevere hende, at du har stor tiltro til at pædagogen passer på hende osv. Jo mere ro du kan signalere, jo bedre er det for Signe.
Hvis hun mærker at du bliver usikker, hvis hun mærker at du har svært ved at gå - så bekræfter det hende jo i at der må være noget galt, at det ikke er okay at være der og derfor er det rigtig vigtigt at du med både dit kropssprog, din mimik og også dit verbale sprog får kommunikeret at det er okay at hun skal være her.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske