Svar: At møde fremmede

5. oktober 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Signes mor

Når I er på camping, er ude at gå tur, når hun står i indkørslen og nogen kommer forbi og snakker med hende osv. så er Signe på hjemmebane, så føler hun sig fuldstændig tryg og rolig. Hun har jer i sin nærhed, hun ved hvor I er.

Når du går fra hende til gymnastik eller går fra hende i børnehaven, så er hun på egne ben - det kan hun sagtens finde ud af at være og hun har det ganske givet godt efter kort tid - men selve skiftet mellem at være sammen med mor, den trygge base, og det at du går er svært. Det er altså her et spørgsmål om at hun har svært ved at skifte situation og ikke så meget et spørgsmål om at hun har det svært med fremmede ...

Kan du se forskellen? Jeg tror faktisk det er her forskellen er :)

Det bedste du kan gøre er at forsikre hende om at du kommer ...

Annonce

... igen, at du ikke går fra hende og samtidig også bekræfter det hun føler nemlig "Jeg vil også rigtig gerne være sammen med dig" og "jeg savner også dig og glæder mig til vi ses igen". Samtidig er det rigtig vigtigt at du signalerer at du er fuldstændig tryg ved af aflevere hende, at du har stor tiltro til at pædagogen passer på hende osv. Jo mere ro du kan signalere, jo bedre er det for Signe.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun mærker at du bliver usikker, hvis hun mærker at du har svært ved at gå - så bekræfter det hende jo i at der må være noget galt, at det ikke er okay at være der og derfor er det rigtig vigtigt at du med både dit kropssprog, din mimik og også dit verbale sprog får kommunikeret at det er okay at hun skal være her.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor