Brev:
Vågner og søger at være i favn
5. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Vågner og søger at være i favn
Kære Helen.
Tusind tak for dit råd om selv at falde i søvn i barnevognen. Vi øver på livet løs, og det er lykkedes mig at få vores datter på nu 23 uger til at falde i søvn i en stående barnevogn to gange. Så det går stille fremad.
Derudover går det også rigtigt godt med at putte om aftenen. Igen følger jeg dine råd om, at amme til hun er lige ved at sove. Derefter putter jeg hende med sutteklud, vugger hende blidt og synger for hende til hun sover. Og det gør hun efter 15-20 min. og hun brokker sig meget lidt. Sådan har det fungeret i over en uge, og det er jo helt fantastisk!
Håber jeg gør det rigtigt? Skal jeg f.eks. blive ved med at vugge hende med hænderne? Og er det i orden at jeg synger?
MEN hun er begyndt at vågne mange gange om natten. Igennem de sidste 3-4 uger er det blevet til flere og flere gange. For eksempel vågnede hun den anden nat kl. 21.45, 22.15, 23.30, 01, 03, 04, 05 for at stå op kl. 7. Det længste stræk hun sover, er 2 timer, og så er det en god nat.
Jeg prøver altid at først at vugge hende og synge hende i søvn igen. En gang i mellem lykkedes det, men hvis det ikke virker, vugger jeg hende i mine arme. Sidste udvej er brystet, og det er også her hun oftest ender. Mange gange vågner hun dog igen 20 min senere. Når jeg vakler ud af sengen sidst på natten, tager jeg hende med over i vores seng, fordi jeg ikke orker at rende frem og tilbage mere. Her sover hun ofte meget bedre og længere. Dette gør, at jeg ikke får meget søvn, og jeg er virkelig ved at være udmattet, og jeg føler at mine bryster hænger helt nede ved fødderne, fordi jeg ammer så ofte.
Desuden er min tålmodighed efterhånden lig nul om natten, og jeg bliver meget gal. Dette skræmmer mig lidt.
Vi har benyttet de samme ritualer og puttet omkring kl. 20 igennem de sidst 6 uger. Jeg har dog ammet hende i søvn, og troede i første om gang, at det var derfor hun vågnede så ofte. Derfor begyndte jeg at benytte de gode søvnassociationer, som du fortæller om. Men det er faktisk blevet værre siden, jeg er begyndt at putte hende i sin egen seng. Jeg skal måske lige fortælle, at hun altid har virket glad for sin seng, og har ikke sovet særlig meget hos os. Normalt plejer jeg at tage hende med over ved den sidste amning omkring kl. 5.
Derefter troede jeg, at hun simpelthen var mere sulten, så jeg begyndte at give hende grønsagsmos til aften. Det er noget, hun kan lide, og hun spiser omkring ½ dl. Så nu får hun mad to gange om dagen, men det har ikke haft nogen effekt om natten. Desuden så ammer jeg, som jeg plejer – før og efter lur, og jeg holder hende i gang, så hun ikke falder i søvn midt i maden. Kan hun få for meget mælk?
Jeg er blevet opfordret af venner til at prøve at give hende vælling med tudekop (hun bruger ikke sutteflaske), når hun vågner første gang om natten. Men kan hendes mave rumme det? Og tror du det kan have nogen effekt?
Vi har også prøvet at lade far tage hende, hvor jeg så sov på sofaen, men hun vågnede lige så ofte, og flere gange kunne han ikke få ro over hende, før jeg kom med brystet. Vi har desuden spekuleret på, om hun skulle begynde at sove på sit eget værelse, men hun er jo kun 5 måneder, og jeg havde håbet, at vi kunne vente til, hun var et halvt år, som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Desuden kan jeg slet ikke lige overskue, at skulle rende gennem huset så mange gange om natten.
I nat valgte jeg simpelthen at lade hende sove hos mig, da hun inden for en time havde været vågen 4 gange. Det resulterede i at jeg faktisk kun ammede 2 gange, og vi sov bedre. Jeg er i tvivl om, jeg skal lade hende sove hos os. Det gør mig ikke noget lige nu, men er klar over, at det måske ikke er løsningen på længere sigt.
Jeg er godt klar over, at det er trygheden og favnen, hun søger, men det undrer mig, at det bliver mere og mere, når hun nu ikke har været vant til at sove hos os. Er det normalt for alderen? Hun sover rigtigt godt om dagen. En gang i mellem skal hun lige hjælpes videre efter 45 min. Kan det hjælpe at give hende mere kropslig kontakt i løbet af dagen?
Jeg søger altså din hjælp til en roligere nat. Håber du kan hjælpe mig.
På forhånd tak…
Med venlig hilsen
en træt mor.