Svar: Rejser sig hele tiden op i sengen og manglende spiselyst

3. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Betzy

I den periode, hvor børn motorisk begynder at kravle, rejse sig ved tingene og i det hele taget bruger sig selv mere fysisk, vil det være naturligt at barnet øver sig i tremmesengen og har svært ved at finde fysisk ro, når det skal sove.

Netop tremmerne i sengen er super gode at trække sig op ved og falder man, så falder man for det meste blødt. det er derfor naturligt at barnet vælger at øve sig her - hvis man kan sige det :)

Ofte øver barnet sig både når det sover og når det er vågen. Det vil sige at børn også i søvne kan rejse sig, lægge sig op på alle fire, banke hovedet ind i sengegavlen osv. i denne alder. Det er en motorisk urolig periode og det går over igen.

Det bedste I kan gøre er at hjælpe jeres datter med at blive lagt ned, finde roen og få dynen om sig igen og så må I vurdere, hvad hendes behov er, når hun puttes.

Hvis hun bare rejser sig igen og igen, ikke virker træt eller ked af det og synligt har brug for lige at tumle lidt rundt selv inden hun er parat til at skulle sove - så må I lade hende gøre det. Der sker ikke noget ved at hun tumler lidt selv og så bagefter er parat til at falde i søvn og I behøver ikke være hos hende. I må gerne gå, det passer med ca 3 minutters intervaller, så kommer I igen, lægger hende ned, siger godnat, kærtegner hende, putter hende med dynen osv. og så går I igen. Vender tilbage hele tiden for at betrygge hende og berolige hende, også selvom hun ikke græder - hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når I går og hun vil føle sig forladt - derfor er det en god idé at ...

Annonce

... gå frem og tilbage netop for at give hende bevidstheden på sigt om at I stadig er der ...

Hvis hun græder, er helt ulykkelig osv. når I går så skal I naturligvis sidde hos hende, holde hende i hånden eller hvad hun nu har behov for, så hun kan sove trygt og roligt :)

Med hensyn til at lukke munden for skeen eller afvise maden, så ser man ofte dette hos børn i 9-10 månedersalderen. Det er som regel et udtryk for at barnet er blevet så gammelt at det viser mere selvstændighed og egen vilje og er dermed ofte også et ønske om at ville spise selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er derfor en rigtig god idé at I nu begynder at give hende mere mad i stykker, som hun selv kan spise - præcis som I om morgenen også forsøger og som I har forsøgt om dagen. Lad der være variation, så hun sammen med sine brødhapsere også får små kogte stykker grøntsager f.eks. ærter, majs og gulerod. Det er vigtigt for at øve hendes pincetgreb. Lad hende få godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, muslinger og lignende, som hun sagtens selv kan spise og som appellerer til hende både i farver, form og smag - det er nyt og spændende.

Giv hende frugt, bær, boller som mellemmåltid - mad der kan spises med fingrene eller en gaffel - spise med ske selv er stadig for svært for hende.

Og lad hende så gå igang. Det betyder ikke noget hvis hun kun spise lidt brød og lidt majs den ene dag, hvis hun så næste dag hellere vil have rejer og ærter - vigtigst er det at hun spiser og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart :)

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor