Svar: Rejser sig hele tiden op i sengen og manglende spiselyst
3. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Betzy
I den periode, hvor børn motorisk begynder at kravle, rejse sig ved tingene og i det hele taget bruger sig selv mere fysisk, vil det være naturligt at barnet øver sig i tremmesengen og har svært ved at finde fysisk ro, når det skal sove.
Netop tremmerne i sengen er super gode at trække sig op ved og falder man, så falder man for det meste blødt. det er derfor naturligt at barnet vælger at øve sig her - hvis man kan sige det :)
Ofte øver barnet sig både når det sover og når det er vågen. Det vil sige at børn også i søvne kan rejse sig, lægge sig op på alle fire, banke hovedet ind i sengegavlen osv. i denne alder. Det er en motorisk urolig periode og det går over igen.
Det bedste I kan gøre er at hjælpe jeres datter med at blive lagt ned, finde roen og få dynen om sig igen og så må I vurdere, hvad hendes behov er, når hun puttes.
Hvis hun bare rejser sig igen og igen, ikke virker træt eller ked af det og synligt har brug for lige at tumle lidt rundt selv inden hun er parat til at skulle sove - så må I lade hende gøre det. Der sker ikke noget ved at hun tumler lidt selv og så bagefter er parat til at falde i søvn og I behøver ikke være hos hende. I må gerne gå, det passer med ca 3 minutters intervaller, så kommer I igen, lægger hende ned, siger godnat, kærtegner hende, putter hende med dynen osv. og så går I igen. Vender tilbage hele tiden for at betrygge hende og berolige hende, også selvom hun ikke græder - hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når I går og hun vil føle sig forladt - derfor er det en god idé at gå frem og tilbage netop for at give hende bevidstheden på sigt om at I stadig er der ...
Hvis hun græder, er helt ulykkelig osv. når I går så skal I naturligvis sidde hos hende, holde hende i hånden eller hvad hun nu har behov for, så hun kan sove trygt og roligt :)
Med hensyn til at lukke munden for skeen eller afvise maden, så ser man ofte dette hos børn i 9-10 månedersalderen. Det er som regel et udtryk for at barnet er blevet så gammelt at det viser mere selvstændighed og egen vilje og er dermed ofte også et ønske om at ville spise selv.
Det er derfor en rigtig god idé at I nu begynder at give hende mere mad i stykker, som hun selv kan spise - præcis som I om morgenen også forsøger og som I har forsøgt om dagen. Lad der være variation, så hun sammen med sine brødhapsere også får små kogte stykker grøntsager f.eks. ærter, majs og gulerod. Det er vigtigt for at øve hendes pincetgreb. Lad hende få godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, muslinger og lignende, som hun sagtens selv kan spise og som appellerer til hende både i farver, form og smag - det er nyt og spændende.
Giv hende frugt, bær, boller som mellemmåltid - mad der kan spises med fingrene eller en gaffel - spise med ske selv er stadig for svært for hende.
Og lad hende så gå igang. Det betyder ikke noget hvis hun kun spise lidt brød og lidt majs den ene dag, hvis hun så næste dag hellere vil have rejer og ærter - vigtigst er det at hun spiser og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske