Svar: Pylret og tryghedssøgende
30. september 2009
Alder:
15 mdr.
Kære lettere frustrerede mor
Jeres dreng gennemgår lige nu et stort udviklingsmæssigt spring. Han er lige på grænsen til at kunne forstå at I er der, selvom han ikke kan se jer og det faktum, at han nu er begyndt at gå og verden åbner sig for ham - at han skal se verden lidt mere fra oven som du skriver - gør at han naturligt bliver mere tryghedssøgende lige nu.
For at kunne adskille sig fra jer forældre er han nødt til at føle sig godt tilknyttet - det ser man både i den periode, hvor barnet begynder at kravle, men ofte også i den periode, hvor barnet rejser sig og begynder at gå - det er lidt som om at han hele tiden vil sidde hos jer, være på arm osv. skal bekræftes i at den trygge base stadig er der og samtidig virker han urolig, når han så er på skødet, vil hele tiden ned og vil så op igen. Der er tale om at han tager afstand, søger ekstra, tager afstand, søger ekstra osv.
Det bedste man kan gøre er at lytte til ham og forsøge at imødekomme hans behov. Det vil sige at han naturligvis skal tages op, sidde på skødet, opleve verden lidt på afstand, når han har brug for det, men samtidig skal man også motivere ham til at kunne selv "Jeg er lige her, skat" så man holder sig i nærheden, viser ham at man er der, ser ham, lytter og samtidig motiverer ham til at kunne selv netop fordi man er der, men på afstand.
Omkring 16 måneders alderen får barnet ofte bevidstheden om at man er der, selvom man ikke kan ses og I må gerne begynde at øve dette lidt mere. Hvis du går ind i et tilstødende lokale så kald på ham, motiver ham til at søge dig - "Kom skat, mor er lige her, kom ud i køkkenet til mor", stil dig i døren, så han kan se dig og kald på ham, få ham til at flytte sig efter dig, få ham til at forstå at man nogle gange kan være der, selvom man kortvarigt er ude af syne.
Leg gemmeleg med ham, hvor I gemmer jer bag møbler og lignende og kravler rundt og leder efter hinanden. Brug det i dagligdage, hvis far sidder og arbejder i et andet rum, så tag jeres dreng på armen, sige "Hvor er far henne, skal vi prøve at finde far?" og led efter ham, til I finder ham og får glædeligt gensyn. Netop for at give jeres dreng denne bevidsthed.
Stille og roligt i takt med at han bliver mere og mere mobil og bevidst om at I er der, selvom I ikke kan ses, så kommer der mere ro omkring ham igen - i en periode. Når han bliver 18-20 måneder så kommer der en ny urolig fase - men den kan vi så tage til den tid :)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske