Svar: Pylret og tryghedssøgende

30. september 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære lettere frustrerede mor

Jeres dreng gennemgår lige nu et stort udviklingsmæssigt spring. Han er lige på grænsen til at kunne forstå at I er der, selvom han ikke kan se jer og det faktum, at han nu er begyndt at gå og verden åbner sig for ham - at han skal se verden lidt mere fra oven som du skriver - gør at han naturligt bliver mere tryghedssøgende lige nu.

For at kunne adskille sig fra jer forældre er han nødt til at føle sig godt tilknyttet - det ser man både i den periode, hvor barnet begynder at kravle, men ofte også i den periode, hvor barnet rejser sig og begynder at gå - det er lidt som om at han hele tiden vil sidde hos jer, være på arm osv. skal bekræftes i at den trygge base stadig er der og samtidig virker han urolig, når han så er på skødet, vil hele tiden ned og vil så op igen. Der er tale om at han tager afstand, søger ekstra, tager afstand, søger ekstra osv.

Det bedste man kan gøre er at lytte til ham og forsøge at imødekomme hans behov. Det vil sige at han naturligvis skal tages op, sidde på skødet, opleve verden lidt på afstand, når han har brug for det, men samtidig skal man også motivere ham til at kunne selv "Jeg er lige her, skat" så man holder sig i nærheden, viser ham at man er der, ...

Annonce

... ser ham, lytter og samtidig motiverer ham til at kunne selv netop fordi man er der, men på afstand.

Omkring 16 måneders alderen får barnet ofte bevidstheden om at man er der, selvom man ikke kan ses og I må gerne begynde at øve dette lidt mere. Hvis du går ind i et tilstødende lokale så kald på ham, motiver ham til at søge dig - "Kom skat, mor er lige her, kom ud i køkkenet til mor", stil dig i døren, så han kan se dig og kald på ham, få ham til at flytte sig efter dig, få ham til at forstå at man nogle gange kan være der, selvom man kortvarigt er ude af syne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Leg gemmeleg med ham, hvor I gemmer jer bag møbler og lignende og kravler rundt og leder efter hinanden. Brug det i dagligdage, hvis far sidder og arbejder i et andet rum, så tag jeres dreng på armen, sige "Hvor er far henne, skal vi prøve at finde far?" og led efter ham, til I finder ham og får glædeligt gensyn. Netop for at give jeres dreng denne bevidsthed.

Stille og roligt i takt med at han bliver mere og mere mobil og bevidst om at I er der, selvom I ikke kan ses, så kommer der mere ro omkring ham igen - i en periode. Når han bliver 18-20 måneder så kommer der en ny urolig fase - men den kan vi så tage til den tid :)

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin