Brev:
Vægt og nattesøvn
30. september 2009
Alder:
3 mdr.
Vægt og nattesøvn
Kære Helen
Nu er jeg her på banen igen. Tak for dit sidste svar og tak fordi du kunne gennemskue den noget rodede tekst jeg sendte dig.
Det går meget bedre med Mads' mave, i hvertfald om dagen.
han sover stadigvæk kun en halv time ad gang om dagen men siden sidste weekend er det hændt et par gange, at han har taget en enkel lur i løbet af dagen som kan vare op til 2 timer. og det er jo dejligt for både mig og ham :)
Tingene er desværre ikke blevet bedre om natten endnu. Mads vågner 6-7 gange stadigvæk i gennemsnit hver nat. for det mest vågner han ved at han bliver mere og mere urolig og græder og det hjælper kun hvis jeg tager ham op (få gange kan jeg trøste ham ved blot at give ham sutten). når alt andet ikke virker (sutten og vugge ham i arm), så bliver han lagt til bryst, hvor han spiser og falder til ro. jeg bilder mig selv ind at det stadigvæk er hans mave, der volder ham problemer.
Selv om jeg prøver at være positiv, kan jeg godt mærke at jeg er ved at nå min grænse pga. den manglende og usammenhængende nattesøvn siden han er blevet født. for at være ærlig er jeg ved at være desperat og modløs til tider. det er begyndt at påvirke mig psykisk, jeg føler at jeg befinder mig i en situation, hvor jeg står fuldstændig magtsløs over for og jeg ved ikke hvornår det vil ende. Jeg har talt med min egen sundhedsplejeske, som sagde, at jeg skulle begynde at give Mads en flaske om aftenen, for at lægge en god bund i hans mave og se om det hjalp. det startede jeg så for 2 dage siden.
Jeg har fået ham vejet til åbent hus og han har kun taget 700 gr i den sidste måned. sidste gang han blev vejet var den 26/08 til 2 månedsbesøg og der vejede han 5700 og i mandags den 28/09 vejede han 6400 gr. jeg har plottet hans tal på den vækstkurv der er på din hjemmeside og der er han gået en kurve ned. han vejede 3900 gr og var 54 cm ved fødslen og her i mandags blev han som nævnt vejet til 6400 gr og 65 cm.
Jeg er selvfølgelig blevet ked af og bekymret over at han ikke længere følger sin kurve og kun har taget 700 gr i den sidste måned. Jeg tænker om det hænger sammen med at jeg ikke sover nok og om det påvirker min mælkproduktion.
Jeg ved ikke om den urolige nattesøvn hænger sammen med at han ikke har taget så meget på i den sidste måned.
Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker.
Jeg har det fint med at give ham aftenflasken. jeg er klar over at det kan påvirke amningen men lige nu er jeg så træt, slidt og desperat efterhånden at jeg skal bare have min hverdag til at fungere bedre, og hvis det betyder at det ender med at mads kun får flaske, så er det ok med mig. og hvis det også er det, der skal til for at han tager mere på, så gør jeg det mere end gerne.
Mads virker ellers til at trives fint. han elsker at have øjenkontakt og 'snakke'. han kan også ligge selv på legetæppe og hygge sig alene
Jeg har jo også min store pige, som jeg føler at jeg slet ikke er en god mor overfor for jeg går rundt omtåget i træthed. så der er en del dårlig samvittighed på det konto også.
jeg ser frem til endnu en gang at høre fra dig !
Gode efterårshilsner fra
en træt mor