Pylret og tryghedssøgende

30. september 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Pylret og tryghedssøgende

Hej Helen

Jeg har en søn på nu næsten 15 mdr., som i de sidste par uger har været utroligt tryghedssøgende og pylret - både herhjemme, men først og fremmest i vuggestuen, som han ellers er glad for.

De beskriver en dreng, som helst vil være hos en voksen hele tiden - og helst den pædagog, som kørte ham ind i sin tid, hvis det er muligt. Kommer der andre børn, som trænger til den pågældende voksnes opmærksomhed eller trøst, nægter min søn at "dele sin voksne" med det andet barn, men bliver i stedet meget vred og ulykkelig. Han er som regel i godt humør, når jeg afleverer ham, hilser på dem derhenne og giver sig til at lege med sine yndlingsting. De fleste dage græder han heller ikke, når jeg går, så jeg har indtryk af, at han egentlig godt kan lide stedet og de andre børn.

Han er hele 7 mdr yngre end det næstyngste barn på stuen, og da han begyndte i vuggestuen som 10 mdr gammel, hverken kravlede eller gik han, så i lang tid var han noget afhængig af de voksne for at kunne flytte sig hen, hvor han ville og ind imellem væk fra de andre, større børn. Nu kravler han fint og efter at have gået ved hånd i 2-3 mdr., lærte han at gå selv for ca 3 uger siden. Hans far og jeg skubbede ganske meget på ved ...

Annonce

... at lade ham gå længere og længere ture imellem os, og da han så fandt ud af, at han kunne, fik han pludseligt mod på det.

I ugen derefter var han som en forvandlet dreng og gik kæk og stolt rundt - også i vuggestuen. Han var glad og ikke længere så afhængig af en voksen hele tiden. Nu er det så som om, vi er gået to skridt tilbage igen. Han vil ikke længere gå selv - heller ikke ret gerne herhjemme og slet ikke i vuggestuen. Til gengæld spurter han afsted, hvis han får en hånd. Humøret er som beskrevet ovenfor - tryghedssøgende og pylret.

Både vi og pædagogerne lader ham få den fysiske kontakt, han beder om og sørger for at nusse og kramme en helt masse, men især for dem er det jo ikke altid helt uproblematisk.

Har vi mon presset ham for meget? eller er det bare den nye verden set lidt mere fra oven, som er blevet for overvældende for ham? Han er meget interesseret i lyde og ord og udvikler sig meget sprogligt lige nu. Måske har han bare nok i det?
Jeg har ikke indtryk af, at han er syg eller har ondt, for hans appetit fejler ikke noget. Han sover også udemærket, omend han drømmer en del midt på natten.

Jeg håber, du har nogle gode råd til os!

Mange venlige hilsener
fra en let frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor