Brev:
Pylret og tryghedssøgende
30. september 2009
Alder:
15 mdr.
Pylret og tryghedssøgende
Hej Helen
Jeg har en søn på nu næsten 15 mdr., som i de sidste par uger har været utroligt tryghedssøgende og pylret - både herhjemme, men først og fremmest i vuggestuen, som han ellers er glad for.
De beskriver en dreng, som helst vil være hos en voksen hele tiden - og helst den pædagog, som kørte ham ind i sin tid, hvis det er muligt. Kommer der andre børn, som trænger til den pågældende voksnes opmærksomhed eller trøst, nægter min søn at "dele sin voksne" med det andet barn, men bliver i stedet meget vred og ulykkelig. Han er som regel i godt humør, når jeg afleverer ham, hilser på dem derhenne og giver sig til at lege med sine yndlingsting. De fleste dage græder han heller ikke, når jeg går, så jeg har indtryk af, at han egentlig godt kan lide stedet og de andre børn.
Han er hele 7 mdr yngre end det næstyngste barn på stuen, og da han begyndte i vuggestuen som 10 mdr gammel, hverken kravlede eller gik han, så i lang tid var han noget afhængig af de voksne for at kunne flytte sig hen, hvor han ville og ind imellem væk fra de andre, større børn. Nu kravler han fint og efter at have gået ved hånd i 2-3 mdr., lærte han at gå selv for ca 3 uger siden. Hans far og jeg skubbede ganske meget på ved at lade ham gå længere og længere ture imellem os, og da han så fandt ud af, at han kunne, fik han pludseligt mod på det.
I ugen derefter var han som en forvandlet dreng og gik kæk og stolt rundt - også i vuggestuen. Han var glad og ikke længere så afhængig af en voksen hele tiden. Nu er det så som om, vi er gået to skridt tilbage igen. Han vil ikke længere gå selv - heller ikke ret gerne herhjemme og slet ikke i vuggestuen. Til gengæld spurter han afsted, hvis han får en hånd. Humøret er som beskrevet ovenfor - tryghedssøgende og pylret.
Både vi og pædagogerne lader ham få den fysiske kontakt, han beder om og sørger for at nusse og kramme en helt masse, men især for dem er det jo ikke altid helt uproblematisk.
Har vi mon presset ham for meget? eller er det bare den nye verden set lidt mere fra oven, som er blevet for overvældende for ham? Han er meget interesseret i lyde og ord og udvikler sig meget sprogligt lige nu. Måske har han bare nok i det?
Jeg har ikke indtryk af, at han er syg eller har ondt, for hans appetit fejler ikke noget. Han sover også udemærket, omend han drømmer en del midt på natten.
Jeg håber, du har nogle gode råd til os!
Mange venlige hilsener
fra en let frustreret mor