Svar: Motorik - sidder stille

30. september 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til Matti

Det lyder som om at du gør rigtig meget for at stimulere Matti motorisk og det er super godt at du er begyndt til babysvømning. Jeg fornemmer også at der sker en fremgang hele tiden, så selvom det går langsomt, så sker der altså noget ...

Det er rigtigt at nogle børn er 'dovne' eller jeg vil hellere sige at de måske bare har et andet temperament, de lærer på en anden måde. Vi lærer nemlig alle sammen forskelligt og det lyder lidt som om at din dreng lærer ved at studere, undersøge, vende og dreje - han er måske et barn der interesserer sig for detaljer. Hvordan studerer han sit legetøj, når han sidder med det i hånden? Vender han det, drejer han det, åbner og lukker, prøver at finde ud af det, undersøger det meget? Hvis han gør sådan, så er han måske "logisk-matematisk intelligent" modsat at være f.eks. "kropsligt intelligent", hvor man helst skal røre ved ting og være i bevægelse, for at lære. De kropslige børn, har meget svært ved at sidde stille ...

Det er mere for at sige, at jeres dreng måske af personlighed lærer på en lidt anden måde og det er okay. Man kan lærer på mange måder og det er ikke nødvendigvis mere rigtigt at pilke rundt og ikke kunne finde ro ...

MEN, når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at han bruger sig selv motorisk og udvikler sig. Det er vigtigt at han bruger sin krop, bruger sig selv og det er rigtig godt, at du fortsat støtter ham i dette.

Han er så gammel nu at han godt kan sidde i en babygynge - ikke en hoppegynge, men en babygynge, som er en lille stol, hvori han gynger frem og tilbage. Det kunne være rigtig godt, hvis I havde mulighed for at gynge ham.

Generelt er det en rigtig god idé, at tumle med ham så meget som muligt og gerne svinge, gynge osv. Jo mere I kan vende ham op, ned, trille ham rundt, slå koldbøtter i jeres favn osv. ...

Annonce

... jo bedre er det. Derved stimulerer I hans balancecenter i hovedet og jo mere stimuleret balancen er, jo mere vil han bevæge sig og bruge sig selv motorisk.

Det er fint at du har talt med din egen sundhedsplejerske, som jo kan se ham og vurdere ham på en anden måde end jeg kan :) Det kan også være en idé at kontakte en fysioterapeut eller ergoterapeut i kommunen, hvis I har en sådan der hvor du bor. Det kunne jeg forestille mig at I havde. Prøv at spørge din sundhedsplejerske om ikke der er en fysio- eller ergoterapeut ansat som vejleder forældre omkring motorik.

Med hensyn til mad i hånden og små brødhapsere, så har Matti alderen til at begynde med dette. Brødskorper er godt at sidde med, opbløde med spyt og gumle på, også stykker af agurk er en god idé.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Til frokost skal han nu til at have små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, det er små bitter stykker som du starter med at komme ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen og finder ud af teknikken. Ved siden af sine små brødhapsere skal han fortsat have grøntsagsmos som han plejer at få - det er altså et spørgsmål om at vende ham til det stille og roligt.

Også jeres mad skal mere og mere med på banen og det vil være rigtig godt, hvis du moset det lidt groft, men så der er mere og mere bid i. Han må nu gerne få ris med sovs, han må gerne få lasagne, pasta med kødsovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks, fiskefiletter osv. Altså mad som I andre spiser, hvor du stadig finddeler og moser, men hvor han naturligt også skal til at tygge sin mad mere.

Øvelse gør mester og du skal naturligvis give ham maden i en konsistens som du forventer han kan kaperer, men der skal mere udfordring til nu. Og giver du ham mad i hånden, skal han naturligvis være under opsyn.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!