Brev:
Motorik - sidder stille
30. september 2009
Alder:
8 mdr.
Motorik - sidder stille
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig før, fordi lille Matti ikke kan trille.
Han bliver 8 måneder om en uge, og vi synes, at han er meget bagefter rent motorisk.
For to uger siden trillede han endelig fra mave til ryg. Vi var vildt glade og så det som en stor succes. Han gjorde det herefter et par gange om dagen hver dag.
Da der så var gået en uge, så stoppede han desværre igen. Det er som om, at han allerede har glemt teknikken. Når han ligger på maven begynder han bare at græde og borer hovedet ned i underlaget, og forsøger næsten ikke engang at vende sig. Hvis jeg så giver ham et kærligt puf på armen eller hjælper ham en lille smule på vej, så er det som om han tænker: nå ja, det kan jeg jo forresten godt - og så vender han sig.
Han har kun vendt sig fra ryg til mave en enkelt gang. Han forsøger dog nogle gange, og kæmper bravt, men det lykkedes ikke.
Han kan sidde selv - eller næsten ihvertfald. Han kan sidde i lang tid, men ender som regel altid med at vælte. Vi sidder altid sammen med ham, og i situationer hvor vi forlader ham lidt, så lægger vi puder hele vejen rundt om ham.
Han er rigtig god til at trække sig op og bruge sine mavemuskler, når vi holder ham i hænderne, men er slet ikke i nærheden af, at kunne uden vores hjælp.
Han prøver ikke at krybe eller kravle. Han møver nogle gange med benene og rumpen, men det er når han bliver sur over at ligge på maven, og forsøger at vende sig - selvom han allerede en gang har fundet ud af, at han skal tilte hovedet først.
Han møver sig heller ikke rundt som en flaskehals.
Jeg talte med min sundhedsplejerske om, at vi synes han er meget langsom motorisk. Hun mener, at det er fordi han havde en hård start med ammeproblemer og senere maveproblemer, at han har brugt sin energi på noget andet, og lige skal komme efter det. Og desuden siger hun - og jeg er fuldstændig enig - at han er doven. Hvis vi lokker med legetøj, så viser han interesse, men når han så kan se, at han ikke kan nå det, så giver han bare op, og gider ikke kæmpe for det.
Jeg prøver at hjælpe ham så meget som muligt. Jeg triller rigtig meget med ham, og forsøger konstant at "provokere" ham til at bruge sin krop. Jeg er ret fokuseret på det (måske endda for meget).
Vi er desuden lige startet til babysvømning, som jeg ligeledes håber også kan give ham kropsforståelse.
Nå, men skal jeg begynde at bekymre mig om hans manglende evne til at trille? og er det ikke underligt, at han endelig fandt ud af det, og så glemte det igen på kun en uge?
Han er desuden tit sur og gnaven, på trods af, at vi forsøger at underholde ham. Det er tit som om, at intet er godt nok.
Jeg vil også lige tillade mig, at stille et tillægsspørgsmål: vi er først lige begyndt at give ham klumpet mad, og han er begyndt at få bitte små rugbrødshapsere med leverpostej, torskerovn og avokade. Jeg har dog set mange, der giver deres babyer lov til, at sidde med et helt stykke brød eller frugt og gnave af. Min bekymring er dog, at han får gnavet et stort stykke af, som kan komme i den gale hals. Er det fjollet?
Vil lige til sidst nævne, at han gudskelov helt er stoppet med de der underlige flitsbue bevælgelser, der før har bekymret os meget.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Mor til Matti