Svar: Er holdt op med at kalde

30. september 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære undrende mor

Jeg synes det lyder rigtig fint det du fortæller, jeg synes det lyder som om at din datter er en meget tryg pige, som nu er så gammel at hun er bevidst om at I er der for hende - og jeg er sikker på at hun nok skal kalde på jer eller græde, hvis hun har brug for jer ...

Jeres datter har en alder nu, hvor hun godt kan forholde sig til at I er der selvom hun ikke kan se jer. Det er især efter 16 måneders alderen at denne bevidsthed kommer og for mig, så lyder det du fortæller som om at hun er meget bevidst om at I er der for hende, hvis hun har behov. Den bevidsthed er netop kommet fordi I aldrig har ladet hende græde, altid har vist hende at I var der, lyttet til hendes behov og anerkendt hendes behov for at have jer nær da hun var helt lille. Hun er altså vokset op med en tillid til at I er der for hende og derfor er hun helt rolig og afslappet, når hun ...

Annonce

... vågner.

Jeg ser det således som et sundhedstegn, at hun er i stand til at vågne af sig selv, ligge og pludre lidt, kigge på sit legetøj osv. og vente på at I kommer ind til hende. Hun har ganske givet ikke været vågen særlig længe - i hvert fald ikke længe nok til at hun begynder at savne jer, for gør hun det, så skal hun nok give lyd fra sig ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sin søvn selv. Hun sover, når hun er træt og hun vågner, når hun ikke behøver sove mere. Det lyder som om at du rammer hendes puttetidspunkt rigtig fint og at hun falder trygt og roligt i søvn og så sover hun godt og vågner så, når hun er udhvilet. Hun nyder stilheden, roen omkring sig, nyder at ligge og kigge på sine ting osv. og det er en fin og sund evne at have.

- så jeg er på det du beskriver ikke bekymret, snarere tværtimod og jeg håber du har fået lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.