Svar: Er holdt op med at kalde
30. september 2009
Alder:
19 mdr.
Kære undrende mor
Jeg synes det lyder rigtig fint det du fortæller, jeg synes det lyder som om at din datter er en meget tryg pige, som nu er så gammel at hun er bevidst om at I er der for hende - og jeg er sikker på at hun nok skal kalde på jer eller græde, hvis hun har brug for jer ...
Jeres datter har en alder nu, hvor hun godt kan forholde sig til at I er der selvom hun ikke kan se jer. Det er især efter 16 måneders alderen at denne bevidsthed kommer og for mig, så lyder det du fortæller som om at hun er meget bevidst om at I er der for hende, hvis hun har behov. Den bevidsthed er netop kommet fordi I aldrig har ladet hende græde, altid har vist hende at I var der, lyttet til hendes behov og anerkendt hendes behov for at have jer nær da hun var helt lille. Hun er altså vokset op med en tillid til at I er der for hende og derfor er hun helt rolig og afslappet, når hun vågner.
Jeg ser det således som et sundhedstegn, at hun er i stand til at vågne af sig selv, ligge og pludre lidt, kigge på sit legetøj osv. og vente på at I kommer ind til hende. Hun har ganske givet ikke været vågen særlig længe - i hvert fald ikke længe nok til at hun begynder at savne jer, for gør hun det, så skal hun nok give lyd fra sig ...
Du må tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sin søvn selv. Hun sover, når hun er træt og hun vågner, når hun ikke behøver sove mere. Det lyder som om at du rammer hendes puttetidspunkt rigtig fint og at hun falder trygt og roligt i søvn og så sover hun godt og vågner så, når hun er udhvilet. Hun nyder stilheden, roen omkring sig, nyder at ligge og kigge på sine ting osv. og det er en fin og sund evne at have.
- så jeg er på det du beskriver ikke bekymret, snarere tværtimod og jeg håber du har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske