Brev:
Er holdt op med at kalde
30. september 2009
Alder:
19 mdr.
Er holdt op med at kalde
Hej Helen ...
Så er jeg tilbage med et spørgsmål, der har gået mig lidt på de sidste par uger.
Som overskriften siger, er vores datter pludselig fra den ene dag til den anden, holdt op med at kalde, når hun vågner om morgenen og efter middagslur.
Som det var før, plejede hun gerne at ligge og pludre/snakke lidt inden hun så begyndte at kalde på os, som regel 5-10 minutter. Andre gange var hun der med det samme.
Til at starte med regnede jeg bare med at hun sov længere end hun plejer, men jeg ender altid med at lure ind til hende fordi jeg synes hun sover lige lovligt længe. Så snart jeg åbner døren flyver hun op eller sidder/står allerede allerede op og begynder straks at snakke løs til mig. Inden da har jeg ikke hørt en lyd fra hende.
Som eksempel er jeg et udpræget B-menneske og har altid sovet til jeg blev vækket af min datter. Nu sker det jo så at jeg vågner af mig selv ved 9-9.30-tiden og derefter går ind til min datter som er lysvågen og glad for at se mig. Man.- ons.- og fredag går hun i vuggestue og her må jeg ind og vække hende ved 8-tiden.
Vi har altid reageret på hendes gråd og kalden, og har højst praktiseret 3-minuttersreglen i forbindelse med at hun skulle lære at sove selv. Så jeg kan virkelig ikke forestille mig at det er fordi hun ikke forventer nogen reaktion fra os, at hun ikke kalder. Tanken gør da også helt ondt i mit hjerte.
Hun er en glad og energisk pige der udvikler sig alderssvarende og jeg føler vi har en god og stærk kontakt til hende. Hun udvikler også fint gode relationer til andre voksne (Familie, pædagoger) og til de andre børn i vuggestuen. Hun har ikke ændret personlighed mens det har stået på, og hun virker ikke ked af det, tværtimod, når vi kommer ind til hende.
Det har stået på et par uger...
Normalt kommer hun i seng ved 20-tiden og sover som regel hele natten. Før i tiden vågnede hun så ved 7-8 tiden om morgenen, nu er jeg jo så i tvivl om hvornår hun vågner. Hun plejer at sove ca. 2 timer til middag, nu lurer jeg ind til hende efter 2 1/2 - 3 timer og der er hun endten vågen eller ligger og blunder lidt uden at sove rigtigt. Hun er træt både når hun blir' puttet til aften og til middag.
I vuggestuen mener de at ha' oplevet det samme et par gange. Men normalt sover hun kun 3 kvarters middagslur derhenne, da ungerne vækker hinanden...
Jeg glæder mig til at høre dine tanker om situationen og eventuelle gode råd til hvordan vi skal håndtere det.
Med venlig hilsen
den undrende mor