Er holdt op med at kalde

30. september 2009

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Er holdt op med at kalde

Hej Helen ...

Så er jeg tilbage med et spørgsmål, der har gået mig lidt på de sidste par uger.

Som overskriften siger, er vores datter pludselig fra den ene dag til den anden, holdt op med at kalde, når hun vågner om morgenen og efter middagslur.

Som det var før, plejede hun gerne at ligge og pludre/snakke lidt inden hun så begyndte at kalde på os, som regel 5-10 minutter. Andre gange var hun der med det samme.

Til at starte med regnede jeg bare med at hun sov længere end hun plejer, men jeg ender altid med at lure ind til hende fordi jeg synes hun sover lige lovligt længe. Så snart jeg åbner døren flyver hun op eller sidder/står allerede allerede op og begynder straks at snakke løs til mig. Inden da har jeg ikke hørt en lyd fra hende.

Som eksempel er jeg et udpræget B-menneske og har altid sovet til jeg blev vækket af min datter. Nu sker det jo så at jeg vågner af mig selv ved 9-9.30-tiden og derefter går ind til min datter som er lysvågen og glad for at se mig. Man.- ons.- og fredag går hun i vuggestue og her må jeg ind og vække hende ved 8-tiden.

Vi har altid reageret på hendes gråd og kalden, og har højst praktiseret 3-minuttersreglen i forbindelse med at hun skulle lære at sove selv. Så jeg kan virkelig ...

Annonce

... ikke forestille mig at det er fordi hun ikke forventer nogen reaktion fra os, at hun ikke kalder. Tanken gør da også helt ondt i mit hjerte.

Hun er en glad og energisk pige der udvikler sig alderssvarende og jeg føler vi har en god og stærk kontakt til hende. Hun udvikler også fint gode relationer til andre voksne (Familie, pædagoger) og til de andre børn i vuggestuen. Hun har ikke ændret personlighed mens det har stået på, og hun virker ikke ked af det, tværtimod, når vi kommer ind til hende.
Det har stået på et par uger...

Normalt kommer hun i seng ved 20-tiden og sover som regel hele natten. Før i tiden vågnede hun så ved 7-8 tiden om morgenen, nu er jeg jo så i tvivl om hvornår hun vågner. Hun plejer at sove ca. 2 timer til middag, nu lurer jeg ind til hende efter 2 1/2 - 3 timer og der er hun endten vågen eller ligger og blunder lidt uden at sove rigtigt. Hun er træt både når hun blir' puttet til aften og til middag.

I vuggestuen mener de at ha' oplevet det samme et par gange. Men normalt sover hun kun 3 kvarters middagslur derhenne, da ungerne vækker hinanden...

Jeg glæder mig til at høre dine tanker om situationen og eventuelle gode råd til hvordan vi skal håndtere det.

Med venlig hilsen
den undrende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie