Svar: Fladt baghoved - vil det rette sig?

30. september 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tillykke med den lille pige og velkommen til ... Det lyder som om at det har været et par hårde 3 måneder, da du fortæller at din datter har fået konstateret en sygdom, som I lige har skulle kapere beskeden om. Du skriver dog ikke, hvad der her er tale om og det er også okay :)

I forhold til lejringsbetinget skævhed af kraniet, så er det som du skriver, rigtig vigtigt at din datter lægges så meget som muligt på maven. Da hun holder hovedet fint, når du holder hende på din arm, så burde hun også kunne løfte hovedet maveliggende, hvis hun ikke gør det, så er det måske fordi det er for kedeligt - eller for hårdt i længden og her er der kun øvelse der hjælper. Derfor er det vigtigt at du lægger hende på maven så tit som muligt også selvom det kun er 5 minutter af gangen.

Giv hende gerne en lille pude under brystkassen, så hun løftes lidt op - læg hende f.eks. hen over en ammepude. Stil også gerne et spejl foran hende, så hun kan se sig selv - udnyt pladsen ved puslebordet både med et spejl for endevæggen, men også gerne så hun ligger med hovedet ud mod kanten og du sætter dig på knæ foran og fanger hendes opmærksomhed - netop for at gøre det lidt mere sjovt at være på maven.

Du kan også købe et specielt dreje- og legetæppe du kan ligge hende på, det laver f.eks. Lamaze.

Ellers er det et spørgsmål om at få hende til at se den vej, som du ønsker hun skal kigge mod og det gør du ved at hænge uroer, musikmobiler osv. op. Du kan også vende hende modsat i sengen, så hun kigger mod lyset eller en anden retning.

Skævhed i kraniets form opstår altid når barnet placeres langvarigt i samme stilling og I skal derfor sørge for at dette ikke sker netop ved at dreje hendes hoved, sørge for at hun ligger på maven så meget som muligt osv.

Vær opmærksom på at når hun bæres på din arm, så skal hun så vidt muligt også bæres maveliggende eller bæres på den arm, som ikke trykker hans ...

Annonce

... hoved. Det vil sige at hvis hun f.eks. er skæv i venstre side af hovedet, så skal hun bæres på jeres venstre arm. Når I bærer hende på venstre arm, så vil hendes højre og dermed ikke flade side være den der 'presses' ind mod jeres bryst og den venstre side af hovedet vil være fri.

Vær på samme måde opmærksomme når hun spiser uanset om hun får bryst eller flaske, - hun skal så vidt mulig ligge, så hun ikke får et tryk på hovedet, på den side, hvor hun er flad.

Når hun sover, så skal I sørge for at hendes hoved bliver drejet til den side, hvor hun ikke er flad og hun skal hjælpes til at holde sit hoved i den stilling. Det er vigtigt at hun ikke ligger fladt med hovedet og kigger frem, da det vil gøre hende flad i baghovedet, hun skal ligge med hovedet drejet til siden og er hun flad i den ene side, så skal hovedet drejes til modsatte sige.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Tag en sok og fyld den med grødris, så I får en lidt tung og fortsat blød pose. Læg den ved hendes hoved, når hun skal sove, så er det med til at holde hendes hoved til den side, hvor I vil have det liggende. I er nødt til aktivt at gå ind og flytte på hendes hoved, når hun sover, så hun 'tvinges' til at holde hovedet til siden og ikke ligger fladt på baghovedet.

Tilsidst vil jeg lige sige at lejringsbetinget skævt kranie ikke giver nogen alvorlige følgetilstande, men at det er et mere kosmetisk problem og naturligvis synd for barnet, hvis det vokser op med et skævt hoved. Heldigvis er det dog også sådan, at der til en vis grad vil kompenseres for skævheden i takt med at barnet bliver ældre, men det forsvinder ofte ikke helt og derfor skal man gøre hvad man kan for at forebygge:o)

Tilsidst vil jeg lige skrive, at hvis du har lyst til at skrive til mig omkring din datters sygdom, så er du naturligvis velkommen. Jeg vil gerne lytte og også give dig mine tanker :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor