Svar: Angst for fremmede?

29. september 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christina

Det er helt normalt at børn i Bastians alder kan få angst for fremmede og som du skriver, har du oplevet det samme med storesøster i den alder :)

Nogle børn småklynker lidt, andre græder voldsomt og længe og det skyldes at han nu er så gammel, at han er langt mere bevidst om verden omkring sig, følger mere med øjnene, registrerer om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en anden osv. Der sker altså en øget bevidsthed om kendt og ukendt i denne alder.

Det bedste du kan gøre er at sørge for at han får lov til at møde verden og gæsterne/familien i det tempo som passer ham. Hvis I tager nogen steder, så er det vigtigt at han lige får lov til at indfinde sig på stedet, han skal have lov til at ligge i sin lift, sidde på mors skød, studere verden, stedet I er, de andre mennesker osv. ligesom han skal have lov til at vågne ordentligt op af en lur osv. inden nogen begynder at snakke med ham.

Det er også meget vigtigt at du ikke bare sender ham fra arm til arm og andre mennesker skal ikke bare tage ham - hvis du oplever at han er glad og helt okay med at komme ...

Annonce

... over til farmor eller en anden, så er det fint, men kan du mærke at han vægrer sig mod det, så lad være.

Det er meget vigtigt at andre mennesker respekterer at han har en personlig grænse selvom han er et lille barn. Det er naturligt for de fleste af os voksne, at der er en grænse for, hvor tæt andre mennesker kan komme på os og hvor meget de kan få lov til at røre ved os og sådan en grænse har Bastian naturligvis også. Vi giver jo heller ikke knus og kys til gud og hver mand:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så selvom familie, venner osv. er vilde efter at holde ham og kærtegne ham osv. så er det altså rigtig vigtigt at han får lov til at sætte dagsordnen og får den tid han behøver til at se folk lidt an :) Man kan ikke hærde ham ved at sende ham i favnen på andre - han bliver derimod styrket af at sidde på sin trygge base, studere fra mors eller fars favn og når han så har fundet ud af at det er okay, verden er ikke så farlig som den nogle gange virker og har fået lidt mod så er det fint at lade ham komme over til de andre, som jo er ellevilde med at holde, dikke-dikke osv. :)

Rigtig meget held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to