Svar: Hvorfor får min pige ingen boeltest?
23. september 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tillykke med at du venter dig igen - det lyder helt fantastisk - også hårdt med to så små børn, men bestemt også dejligt!
Det lyder som om at kemien mellem dig og din sundhedsplejerske har været noget mangelfuld og en lidt speciel historie - mon ikke du skulle bede om at få en anden sundhedsplejerske næste gang ...
Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, rigtig mange kommuner laver slet ikke BOEL prøver, især ikke efter at man er begyndt at ørescreene alle børn ved fødslen.
Det er vigtigt at slå fast, at Boel-prøven ikke er en høreprøve. Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer barnets opmærksomhed både i forhold til hørelsen, men bestemt også i forhold til føle- og synssansen.
Det er observationer man godt kan foretage uden at lave BOEL-prøve og derfor er det i mange kommuner valgt fra.
BOEL står for Blik Orienteret Efter Lyd og til testen bruges en rød træstang (griberen), 4 små lydgivere (bjælder og klokker), en sølvmobile og evt. en lygte.
Hvis sundhedsplejersken observerer at barnet ikke reagerer alderssvarende ved boelprøven, så kan hun enten give forældrene en vejledning i, hvordan de f.eks. kan hjælpe deres barn, men sundhedsplejersken kan også henvise barnet til en læge eller andre behandlere alt efter hvad problemet er.
Hvis du oplever at din datter har problemer med sin kontakt, har problemer med sine ører, ikke putte ting i munden eller du synes hun skeler - så kan du få jeres læge til at lave en undersøgelse og han/hun kan også vurdere, hvorvidt jeres datter bør henvises videre.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke videre frem :) - dejlig at din datters kliklyd er forsvundet ... dejligt når tingene sker af sig selv nogle gange:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske