Svar: Gråd

23. september 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mette

Tak for dit brev og tillykke med din lille dreng - Og tak for din fine beskrivelse af jeres situation :)

Der er flere ting, der lige umiddelbart falder mig ind, når jeg læser det du skriver og der er ganske givet flere ting, der spiller ind på at jeres lille dreng lige nu har en periode, hvor han er lidt mere ked af det ... Du har allerede gjort dig mange relevante tanker og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig.

For det første er det fuldstændig rigtigt, at Victor nu er mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring jer. Netop i 5-6 ugers alderen begynder han at kunne se lidt mere, begynder at fornemme former, farver osv. og han får således langt flere synsmæssige indtryk end tidligere.

En lille dreng som jeres, vil ikke kunne lukke lyde ude, han har ikke den evne, men hører ligesom alt - radioen der kører, bilerne på vejen, fuglene i haven, din snak, el-kogeren der brummer, vaskemaskinen der centrifugerer osv. Han hører alle lyde og har ikke et filter, som ligesom kan filtrere lydende fra. Samtidig bruger han alle sine sanser, han studerer som sagt mere og mere omgivelserne, dit ansigt, han mærker, dufter osv. Han er enormt sansende og alle sanser, alle indtryk, skal bearbejdes - derfor bliver han nogle gange overtræt og græder og har her brug for at du hjælper ham til ro.

Her er det ofte en god idé at gå afsides med ham, putte ham i barnevognen, stille sig under et træ og lade ham kigge op på bladende der bevæger sig i vinden, lægge sig med ham i soveværelset for nedrullede gardiner osv. Præcis som du også forsøger - men det kan være en god idé at gøre det inden det kammer over.

Du fortæller at han blev rigtigt ked af det en dag I havde gæster - måske er han blevet holdt af gæsterne, været lidt hos mormor, lidt hos mor, lidt hos far, hos faster eller hvem der nu har været på besøg hos jer - og det har bare været ...

Annonce

... for meget for ham. Uroen, stemmerne, duftene osv. det har han slet ikke kunne magte.

Det betyder naturligvis ikke at I ikke må have gæster eller at bedste forældre ikke må holde ham, men vær meget opmærksom på hans signaler og hvad han virker til at have det godt med. Nogle børn reagerer med det samme, andre børn reagerer først bagefter - man kan sige at de har en forsinket reaktion. Det kan være en god idé ikke at have gæster i hele dage, men kun i få timer af gangen, ligesom det kan være en god idé ikke at have gæster, gå i byen eller lave andre aktiviteter flere dage i træk ...

Du skal naturligvis også sikre dig at han ikke græder fordi han har ondt. Har han været forkølet, så kan det være hans ører - det er sjældent at så små børn får mellemørebetændelse, men det sker ... Smerter ved ørerne ses ofte når barnet ligger ned, fordi trykket i ørerne stiger. Derfor vil børn med ondt i ørerne ofte græde, når de har sovet eller ligget fladt ned i lidt tid og holde op, når man holder dem lodret.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så skal du også være opmærksom på om han mon ikke har behov for at få lidt mere mad. Han vejer 5500 gram og bør faktisk få 1/6 af sin vægt i døgnet. Det svarer til at han at lige nu bør få mellem 900-950ml mme i døgnet og du giver ham kun 650ml. Der er altså en stor sandsynlighed for at Victor også græder fordi han er sulten og skal have mere mad ...

Hvis vi siger at han spiser 6 gange i døgnet, altså hver 4 time, så betyder det at han skal have mellem 150-160ml hver gang han drikker en flaske, får han mere end 6 flasker i døgnet kan han naturligt drikke lidt mindre af gangen.

Så mit bud er altså at der hos jer er tale om et øget behov for mælk og også en aldersmæssig udvikling og opmærksomhed på sine omgivelser, så han netop overstimuleres lettere, som du også selv er inde på.

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder