Gråd

23. september 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gråd

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål vedr. min søn, Victor, som er 7 uger gammel.

Victor har opført sig lidt mystisk de sidste to dage. Han har hidtil ikke grædt meget og sjældent med nogen kraftig lyd til trods for, at han har haft mange problemer med forstoppelse og luft i maven. For to dage siden begyndte han dog at blive urolig og grædende og svær at trøste. Som timerne gik, blev det værre, og han var helt utrøstelig, indtil han langt om længe faldt i søvn i min mands arme.

Dagen efter var han frisk og i godt humør hele formiddagen, men efter at have ligget ude i barnevognen i kort tid, begyndte han pludselig at græde højt og voldsomt. Jeg kunne så trøste ham ved at give ham sutten gentagne gange, ae ham og trille med vognen, og det havde han brug for, at jeg gjorde mange gange i løbet af sin lur.

Resten af dagen blev hans humør bare værre og værre. Han ville simpelthen ikke sove med mindre jeg gik med ham i mine arme, eller jeg trillede med barnevognen. Ret svært, da jeg samtidig havde gæster, men det måtte de finde sig i. Og hele aftenen gik med at forsøge at trøste! Men da var det så ikke længere nok at holde ham i armene og gå rundt med ham. Det eneste tidspunkt, hvor han slappede af, var da jeg gav ham et bad - for 2. gang den dag! Han lå bare og stirrede ud i luften, mens han lå i vandet, men han græd dog ikke.

Bagefter begyndte han igen at græde voldsomt, fægte med armene og stirre helt vildt, som om han var stresset. Jeg aner ikke, hvad der startede det, om det var fordi, han var overtræt eller havde ondt, men det var nærmest umuligt få ham til at slappe af. Jeg forsøgte de åbenlyse ting såsom at give ham mad, en tør ble, kropskontakt osv. Jeg forsøgte også at svøbe ham, hvilket gjorde ham hidsig, jeg prøvede at skærme ham fra lyde og synsindtryk, lægge ham hud mod hud på min mave, massere ...

Annonce

... maven...ALT! Han har haft en del gang i maven, så det kan ikke være pga. forstoppelse. Han får dog laktulose, som måske har givet lidt mavekneb. Efter mange timer faldt han dog endelig i søvn, og sov 6 timer.

I dag har han ikke grædt så meget, men de gange, hvor han har været utilfreds, har det været med samme volumen på gråden som de sidste par dage. Han virker generelt utålmodig og let pirrelig.

Har du et bud på, hvorfor han har opført sig sådan? Ændres gråden med alderen og og hvorfor. Og kan det ske pludseligt, som med Victor? Eller kan det bare være en fase? Det er ret voldsomt for os forældre, når vi ikke er vant til, at han græder så højt og længe, og så hurtigt bliver ophidset.

Overordnet lader det til at Victor trives. Han er 61 cm lang om vejer 5500 gram. Han får Nutramigen ca. 650 ml i døgnet og har daligt afføring vha. laktulose. Victor er for et par uger siden begyndt at pludre meget, både med os og med sit legetøj. Han har smilet bevidst, siden han var 5 uger gammel, men indenfor de sidste 3 dage er han begyndt at smile meget og længe, hvis vi siger noget til ham i et højt toneleje. Det ser nærmest ud som om, han ler:o)

Han er fysisk stærk og kan ligge mange minutter på maven med hovedet højt hævet og kigge fra side til side, og han er begyndt at hejse sig op ved at strække armene. Han bevæger arme og ben meget, og når jeg har hjulpet ham med at trille over på maven, kan han selv trille tilbage. Han er også begyndt at daske ud efter legetøj, der hænger over ham, og han smiler og pludrer, når han rammer det, så det bevæger sig.

Jeg formoder, at han følger en normal sund udvikling? Kan gråden og uroen skyldes, at han udvikler sig hurtigt for tiden, eller at han er blevet mere opmærksom på sine omgivelser og dermed lettere overstimuleres?

På forhånd tak for hjælpen:o)

Med venlig hilsen
Mette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder