Svar: Fars rolle

21. september 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Annette

Det er som du skriver helt naturligt at jeres datter søger mor og helst vil have dig til at gøre tingene - I har jeres egne rutiner og hun er stadig så lille at genkendelighed gør hende tryg. Det er naturligt at hun søger dig, fordi du er genkendligheden, det er dig der som udgangspunkt passer og plejer jeres datter - ikke fordi far ikke gerne vil det og ikke elsker hende ligeså højt - men han er bare ikke tilgængelig som du er ... :(

Hvis far gerne vil mere på banen og have mere indflydelse, så er det nødvendigt at han også tager en beslutning om at være det. Det er vigtigt at de to bruger så meget tid sammen som muligt, så de lærer hinanden rigtig godt at kende. Det betyder ikke at han skal gøre alt som du plejer at gøre det, men at han skal prioritere og også tro på at han godt kan og at det netop er vigtigt for dem begge.

Hvis du er bedst til at få jeres datter til at sove, så skal du naturligvis gøre dette - det er vigtigt at hun falder trygt og roligt i søvn, det har stor betydning for børn at de ikke græder sig i søvn .. Men far kan f.eks. godt være den der bader hende om aftenen, ...

Annonce

... eller den der konsekvent giver hende skemad om aftenen, eller havregrød om morgenen, når han er hjemme.

Det er altså nødvendigt at I prioriterer disse ting, så de to finder deres egne rutiner og så jeres datter stille og roligt også bliver tryg ved at far kan og far tager over. Det kræver tilvænning og det tager tid - men det sker desværre ikke alene.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er også meget vigtigt at du signalerer at far sagtens kan. Det kan være når I f.eks. sidder og spise sammen og far giver jeres datter mad, så må du ikke rette på ham, kommentere det han gør - tro på at han kan og signaler at det her har far fuldstændig styr på. Jeres datter bruger jer som et spejl og mærker hun at du tvivler på fars evne eller mærker hun at far tvivler på sig selv, så vil hun naturligt få følelsen af at her er en der ikke magter opgaven og så vil hun naturligt søge den, som gør ...

Så far skal prioritere sin tid og arbejde på at få plads, have en rolle i forhold til jeres datter - men det er også vigtigt at du giver ham plads .. :)

Jeg håber at I hermed har fået lidt tanker med på vejen til at komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla