Svar: Fars rolle
21. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Annette
Det er som du skriver helt naturligt at jeres datter søger mor og helst vil have dig til at gøre tingene - I har jeres egne rutiner og hun er stadig så lille at genkendelighed gør hende tryg. Det er naturligt at hun søger dig, fordi du er genkendligheden, det er dig der som udgangspunkt passer og plejer jeres datter - ikke fordi far ikke gerne vil det og ikke elsker hende ligeså højt - men han er bare ikke tilgængelig som du er ... :(
Hvis far gerne vil mere på banen og have mere indflydelse, så er det nødvendigt at han også tager en beslutning om at være det. Det er vigtigt at de to bruger så meget tid sammen som muligt, så de lærer hinanden rigtig godt at kende. Det betyder ikke at han skal gøre alt som du plejer at gøre det, men at han skal prioritere og også tro på at han godt kan og at det netop er vigtigt for dem begge.
Hvis du er bedst til at få jeres datter til at sove, så skal du naturligvis gøre dette - det er vigtigt at hun falder trygt og roligt i søvn, det har stor betydning for børn at de ikke græder sig i søvn .. Men far kan f.eks. godt være den der bader hende om aftenen, eller den der konsekvent giver hende skemad om aftenen, eller havregrød om morgenen, når han er hjemme.
Det er altså nødvendigt at I prioriterer disse ting, så de to finder deres egne rutiner og så jeres datter stille og roligt også bliver tryg ved at far kan og far tager over. Det kræver tilvænning og det tager tid - men det sker desværre ikke alene.
Det er også meget vigtigt at du signalerer at far sagtens kan. Det kan være når I f.eks. sidder og spise sammen og far giver jeres datter mad, så må du ikke rette på ham, kommentere det han gør - tro på at han kan og signaler at det her har far fuldstændig styr på. Jeres datter bruger jer som et spejl og mærker hun at du tvivler på fars evne eller mærker hun at far tvivler på sig selv, så vil hun naturligt få følelsen af at her er en der ikke magter opgaven og så vil hun naturligt søge den, som gør ...
Så far skal prioritere sin tid og arbejde på at få plads, have en rolle i forhold til jeres datter - men det er også vigtigt at du giver ham plads .. :)
Jeg håber at I hermed har fået lidt tanker med på vejen til at komme lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske