Svar: At kravle skævt
20. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Lone
Nogle børn kravler skævt og kan faktisk kravle på mange forskellige måder - nogle gange virker det næste lidt rejeagtigt i den måde de kommer frem på, fordi det ene ben ligesom bliver brug til at sætte af med ...
Det kan være en god idé at hjælpe din dreng med at kravle rigtigt, forsøge at få ham til at holde benet inde under sig. Sæt dig evt. bag ham, så han støder fra på dine knæ og på den måde får fornemmelsen af at benet ikke skal stritte bagud, men han skal frem på knæene. Når et barn kravler rigtigt, bevæger det sig rytmisk i sekvenser og bruger begge sider af kroppen lige meget og din dreng har brug for at du hjælper ham med at være oppe på alle fire og styre hans ben, så han kommer fremad uden at sparke fra med kun det ene ben.
Det kan også hjælpe at sætte et par ruskindslapper på et par af hans bukseknæ, så han ligesom står lidt mere fast, når han står på alle fire. Det kan hjælpe ham til at bruge sine knæ til at komme fremad med, i stedet for at bruge sin ene fod.
Nogle gange lykkes det at få børn til at lære den rigtige krydskoordineringsteknik, andre gange så lærer de det først senere og så må det være sådan...
Da jeg ikke kan se din dreng, så kan jeg naturligvis ikke sige, hvorvidt han kan have problemer med sit knæ eller ej - men sandsynligheden er nok lille.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske