Brev:
Er små lure farlige?
21. september 2009
Alder:
4 mdr.
Er små lure farlige?
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. min søns soverytmer. Han er 4½ måned nu og har aldrig haft behov for mere end 10-16 timers søvn i døgnet. Han er i hvert fald glad og tilfreds det meste af tiden.
Nu er vi begyndt at indføre lidt fastere rammer for hans sovevaner, hvilket går fint, selvom han dog kun sover 30-45 minutter ad gangen. Han får en lur formiddag, igen ved frokosttid, eftermiddag og nogle gange ved 20 tiden om aftenen. Kl 22.30 ca sover han så for natten og sover nogle gange igennem. Ellers vågner han som regel 2 gange om natten.
Han får mad før han sover, men også indimellem hvis han er sulten. Nogle gange sover han lidt ekstra imellem lurerne, hvilket jeg mener må være positivt, da han jo i gennemsnit ikke får så mange timers søvn. Nu har jeg så nogle gange fået at vide at man skal passe på med de små lure, de kan være 'farlige', og at man skal holde ham hen og aktivere ham når han begynder at virke træt. Vores egen sundhedsplejerske mener han har brug for at sove når han falder i søvn og at man ikke behøver at 'holde ham vågen'.
Selvfølgelig ville det være rart hvis han sov f.eks. 2-3 timer ad gangen, så jeg kunne nå noget mere men på den anden side er det jo min søns behov der er vigtigst...
Men jeg er lidt i tvivl og vil gerne høre din mening om hvorvidt de små lure er 'farlige'. På forhånd tak.
Venlig hilsen
Anja