Svar: Han siger ikke noget
20. september 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Maibrit
Nogle børn bruger lyde, mimik og kropssprog rigtig længe for at gøre sig forståelige og bliver de rigtig godt forstået, så behøver de jo ikke nødvendigvis tale ... :) Det betyder ikke at man skal lade som om at man ikke forstår dem eller begynde at stille sproglige krav, for det er netop meget vigtigt at barnet føler sig godt forstået for at begynde at tale, men det er mere for at fortælle dig, at nogle børn bare er super gode til at kommunikere med meget lidt sprog, uden at det behøver være eller blive til et problem.
Der er også børn, der ikke siger ret meget og så nærmest pludselig fra den ene dag til den anden, så strømmer det ud med ord - det kan virke som om at de næsten bare har fået og suget til sig, optaget ord på båndoptager og så pludselig trykkes der på play og så kommer ordene bare ...
Men under alle omstændigheder så skal der jo på et tidspunkt helst ligesom komme lidt ord og en forudsætning for dette er at man kan høre. Jeg synes derfor det er helt relevant at du får Valdemar til en øre-næse-halslæge der kan lave en høretest og vurdere om hans hørelse er normal. Hvis den er det, så må du slå lidt koldt vand i blodet og sige til dig selv, at det nok skal komme :)
Og så skal du naturligvis stadig tale rigtig meget med ham, læse bøger for ham, synge for ham, snakke om de ting i møder i hverdagen, sætte ord på dine handlinger "mor hælder mælk op", "nu er der mælk i din kop" osv.
Så få en tid hos en ørelæge til en høreprøve - det kan du bestille uden henvisning fra lægen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske