Svar: Højstol, tremmeseng og trapper

18. september 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Jeg tror alle forældre kender til den periode, hvor ens barn bare har blå mærker over det hele og følelsen af "Hvad tænker folk dog ikke om os ...?" :) Og selvom vi skal prøve at beskytte de små, så kan det jo ikke undgås at de nogle gange får lidt skrammer ...

Det vil ofte være relevant at fjerne bøjlen på trip trap stolen omkring 1½ år. Netop det at jeres dreng nu begynder selv at ville kravle op i sin stol og tydeligt forsøger at rejse sig, når han sidder i stolen, er tegn på at bøjlen må førsøges taget af og I må så lære ham selv at kravle op og at sidde stille, så han ikke glider ned - ja, lettere sagt end gjort, jeg ved det godt - men aldersmæssigt lyder det rigtigt nu.

Når børn begynder at bryde ud af deres tremmeseng, altså kravler over tremmerne eller tydeligvis ikke bryder sig om at være i seng med tremmer mere - så er det tid til en åben seng. Her er de fleste børn 2-2½ år gamle. Det lyder som om at Emil stadig er for lille til at kunne ligge uden sengehest og som om at du her lige skal vente lidt endnu ...

Med hensyn til at gå på trapper, så går det ofte rigtig godt opad, men det er svært nedad og de fleste børn på 1½ år vil stadig have behov for hjælp til at lære det og det er her en rigtig god idé, at lære dem at gå baglæns, præcis som I også forsøger. Han glemmer det dog og når han har travlt, så løber han bare ud over kanten, så prøv at huske ham på det "Kravle, vend dig om skat" eller hvad du nu kan sige af små ord, der lige minder ham om at her kommer en trappe, her skal man gøre noget specielt.

Sørg for at være neden for ham, så han kravler baglæns ned til dig og prøv at motivere ham til at fortsætte på den måde ned hele vejen og ikke pludselig vende sig om for at gå forlæns. Det er dog en balance, for hvis han formår at gå forlæns i vuggestuen, så skal han naturligvis også have lov med let støtte - han vil jo også gerne gøre det han ser jer gøre ... :)

Jeg foretrækker normalt at lære børnene at vende sig om og kravle baglæns ned af trappen. Det giver normalt den bedste balance og barnet mister ikke overblikket, som de måske kan gøre, hvis de skal forlæns og kigger ned ... MEN, man kan faktisk også lære barnet at sætte sig på numsen og rumpe sig ned, et trin ...

Annonce

... ad gangen. Det kan I også forsøge, jeres dreng lyder jo ikke til at være bange af sig og måske han hellere vil denne metode.

Jo mere sikker han bliver på benene, når han går og løber rundt, jo mere vil han begynde at udforske sig selv og sin balance. Han begynder at gå sidelæns, baglæns og begynder også at hoppe. Han vil også begynde at dreje rundt om sig selv og blive ved og ved til han falder.

I takt med at han begynder på disse ting, så vil han naturligt også blive bedre til at gå på trapper, det er en udvikling som sker stille og roligt og som skal have tid. Det er også sådan, at børn der har trapper hjemme, i daginstitution osv. naturligt lærer det lidt tidligere end børn der ikke har trapper.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er en god idé at øve sig der hvor der kun er 2-3 trin, en meget lang og stejl trapper kræver naturligt mere voksenhjælp og også aflukning med trappegitter!

Emil begynder netop nu at få en lille smule mere farefornemmelse, det ser man især i 18-20 måneders alderen og frem mod 2 års alderen bliver han naturligt mere bevidst. Han oplever at kunne kravle op, bruger enhver chance han har til at stille sig op på noget, komme op, op, op, men - han kan ikke forholde sig til højde og at ting kan være farlige og derfor er man i denne alder nødt til at holde ekstra øje og også forhindre mange ting.

Seng og sofa kravler han fint ud af, det er fordi han lærte dette allerede for flere måneder siden, da han begyndte at kravle. Netop i den alder, hvor børn kravler og rejser sig ved tingene, så er det naturligt at sofaen og sengen bruges som udfordring. I starten får de hjælp til at få numsen med sig op og ned og bevægelsen sidder i kroppen på ham - men nu er verden pludselig stor og åben, han er motorisk rigtig godt igang, begynder at kunne løbe og bevæge sig mere og mere stabilt rundt og han forbinder ikke sofa og seng med det samme som trapper - han kobler ikke på denne måde. Derfor skal han lære en ny teknik, lære at finde ud af, hvordan han forcerer denne nye forhindring.

Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at støtte, vejlede, guide og en gang imellem, så giver det nogle knubs man gerne ville have undgået ... men øvelse gør mester :) og så må du prøve at være i nærheden af ham så meget som muligt.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor