Højstol, tremmeseng og trapper

18. september 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Højstol, tremmeseng og trapper

Hej Helen

Tak for dit svar omkring vuggestue - vi synes det går en smule bedre nu. Så vi håber det bliver ved.

Nu har vi så et par spørgsmål om højstol, tremmeseng og trapper.

Vi har som så mange andre en trip-trap højstol, hvor vi stadig har bøjlen på. Vi er i tvivl om hvornår vi kan tage den af. Emil er begyndt selv af kravle op af stolen, men kan ikke sætte sig pga. bøjlen. Han er også begyndt at rejse sig op i stolen - til trods for bøjlen - og hvis vi ikke har fat i ham ville han bare træde ud i den blå luft for at komme væk. Så jeg kan se tegn på at han gerne vil mere selv, MEN han sidder altid pænt urolig, så jeg er bange for at han falde ned, hvis vi fjerner den.

Hvornår er de klar til at sidde selv uden sikkerhedsnet?

Det samme med tremmeseng. Vi kan fjerne den ene side - men hvornår er det relevant. Han bøvler jo rundt hele natten, så jeg tænker han falder ud, hvis siden er væk. Når han vågner vil han jo så gerne op og står og venter på vi kommer. Og forestiller mig også lidt af en udfordring når vi skal putte ham, hvis han kan slippe væk.

Endelig er der trapper - som han uden problemer suser på af. Vi prøver igen og igen at få ham vendt om, så han kan kravle ned. Og han kan godt finde ud af kan vi se. Men han vil hellere bare gå ud over kanten - velvidende at vi jo står og griber ham. Så efter tre fire trin på knæ vender han sig om og går ...

Annonce

... ud over kanten.

Forleden var vi i en butik. Emil suser rundt med mig bagefter og pludselig er han bare ved nogle trapper (3-4 trin) og inden jeg når derhen er han i fuld fart ud over - og selvfølgelig ryger han lige på maven. Han kigger op, rejser sig, griner, styrter hen og op ad trappen for så at ville styrte ud over kanten igen. Den lille bandit synes bare det er sjovt - moderen er ved at få et hjerteslag. Vores seng og sofaen kravler han altid ud af, måske fordi de er en tand højere???

Hvordan søren lærer vi ham at han skal kravle baglæns ned? En dag går det jo galt.

Ved vuggestuen har de nogle meget lave og brede trapper. Her er vi begyndt at lade ham gå ned med os i hånden for så at lære ham det i stedet. Men vi er i tvivl om, om det er en dum ide - for så vil han måske SLET ikke det andet?? Han har gået siden han var 11½ måned, så han er OK sikker på benene. Men han kan altså ikke finde ud af at stoppe på hvert trin endnu. Op vil han også hellere gå og ikke kravle - men der går han kun hvis han har os i hånden. Det er bare nedad at han ingen respekt har for det.

Hvornår lærer han at fornemme at noget kan være farligt og holde lidt igen?

Vi er frygtelig bange for at han en dag kommer rigtigt galt afsted - og falder ned og brækker halsen.

Hilsner,

Rikke, som ville ønske hendes barn ikke altid var gul og blå og ridset på hoved arme og ben

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder