Svar: Normal adfærd?

13. september 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Naturligvis kan jeg give lidt råd og forklaring med på vejen og min umiddelbare tanke er, at du skal prøve ikke at bekymre dig for meget ... :)

Jeres datter er så småt igang med at gå - hun mestrer det ikke endnu, rejser sig ved tingene, går langs møbler og ved sin gåvogn - men har endnu ikke modet til at bevæge sig frit rundt gående og det i sig selv, gør hende naturligt mere forsigtig.

Hun er en af de yngste på stuen fortæller du og der skal ikke meget til, at man bliver tromlet ned. Det er rigtig svært at sidde på gulvet midt imellem en masse børn, som handler meget impulsivt og uden nogen kontrol - de hiver fat i hende, hiver fat i hinanden, de skubber, slår, bider, larmer, skriger, græder osv. og sidder man så der midt i det hele - det må faktisk ikke være særlig rart ... Derimod, kommer man op i barnevognen eller får lov til at sidde på skødet, så kan man studere det hele lidt på afstand og det gør hende naturligt lidt mere glad og giver hende lidt mere overskud.

I takt med at hun selv bliver mere mobil, så vil hun sandsynligvis også føle sig mere tryg ved at være i institutionen og vil i hvert fald være i stand til at flytte sig, hvis det bliver for meget for hende :)

At vuggestuen fortæller dig at de oplever hende som lidt ekstra tryghedssøgende osv. behøver ikke være negativt eller betyde at de tænker hun har et problem. Når du henter hende og spørger til dagen, så fortæller de dig naturligt, hvad de har oplevet og hvordan de ser hende og du skal prøve at se det som noget positivt at de ...

Annonce

... observerer og reagerer - netop ved at sætte hende i barnevognen eller tage hende på skødet, fordi hun så får det bedre.

At hun skubber de andre børn væk behøver heller ikke være et problem, de andre børn kan jo godt virke meget anmasende og hun bryder sig ikke om at de tager fat i hende (nogle tager måske fat i hende for at holde balancen eller for at hive sig selv op at stå) og det kan hun naturligt ikke lide. Børn i denne alder reagerer meget uovervejet og hun kan naturligt ikke aflæse deres handlinger, ligesom de heller ikke kan aflæse hende og hendes grænser. Så kontakten med børn i denne alder er naturligt sværere end at have kontakt med voksne, som helt selvfølgeligt vil reagere mere hensigtsmæssigt og aflæse hende.

12 børn er mange at skulle koncentrere sig om og hun skal have tid. Hun er stadig bare selv et lille myr og det skal nok komme, hun skal dog først lige motorisk føle sig mere sikker og så skal hun vende sig lidt mere til den nye dagligdag.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan ikke give sit barn for meget kærlighed, kram og kys og I har på den måde ikke været for 'hønemor' agtige. I skal netop opfylde hendes behov for tryghed for at hun tør bevæge sig ud i den store verden :)

At hun er begyndt at skubbe jer fra sig - er et udtryk for naturligt selvstændighed og netop begyndende separation fra jer - "jeg kan selv, jeg vil selv" - det er de første spirende tegn I mærker nu og det er helt normalt og helt okay.

Jeg håber mine tanker har givet jer lidt ro med på vej og rigtig meget tillykke med 1 års dagen - det er en stor dag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!