Brev:
Normal adfærd?
13. september 2009
Alder:
12 mdr.
Normal adfærd?
Kære Helen
Har sådan brug for at dele nogle af mine tanker med dig og få et godt råd med på vejen og en vurdering fra din side - som du altid er så god til de andre gange jeg har skrevet til dig :-)
Vores skønne datter er netop blevet et år og det var en stor dag for os som forældre og opleve. Hun har gået i vuggestue siden maj i år og det er netop det dette handler om.
Fra starten af har pædagogerne sagt at hun ikke har været god til og sidde og lege med sig selv på gulvet dernede - det var hun heller ikke herhjemme synes jeg. Nu hvor hun er blevet lidt større sker der nogle ændringer i hendes adfærd, som jeg skal høre din mening omkring.
De fortæller i vuggestuen at hendes "formiddage" dernede ikke er så "gode". Hun pjevser og bliver ofte ked af det - ja måske i virkeligheden utryg pga den larm der er fra alle børnene, hun er en af de mindste dernede. Forældre der kommer og går og ja generelt er der jo "knald" på dernede :-)
De tager nogle gange barnevognen ind på stuen og sidder hende i den - det hjælper hende lidt somom hun føler sig mere tryg lidt oppe i højden end nede på gulvet - MEN de fortæller også samtidig at der hvor hun reagerer og bliver irriteret / ked af det er, når de andre børn f.eks kommer over til hende og vil lege eller røre hende..... så skubber hun dem væk og vil ikke have det og reagerer som beskrevet.
Jeg synes jo hun måske burde synes at det var spændende og lege og undersøge de andre børn i lege osv..... Hun er glad for pædagogerne dernede - men jeg synes jo hun burde vise interesse for at lege med de andre børn - eller er det for tidligt og forlange ? jeg har sagt til dem at mon ikke det bare skyldtes at hun synes det er for voldsomt et niveau til hende lige nu og hun siger fra, men omvendt så er det jo sådan det er i en lille stue med 12 børn :-)
Hun virker ikke specielt glad for at sidde nede på gulvet og se eller lege med de andre børn.... og ja det bekymrer mig jo om hun kan have sociale adfærdsproblemer ?
Omvendt må også lige nævnes at hun er en meget bevist og bestemt lille pige som har en stor selvstændighed om hvad hun vil og ikke vil. Hun bliver sur når vi fjerner hende fra noget hun ikke skal pille ved - ender med og lave en scene med gråd og kigger forudrettet på os. Hun vil konstant op og gå med os i hænderne eller sin gåvogn. Hvis vi f.eks sidder i sofaen og giver hende noget legetøj på gulvet så kravler hun som regel direkte over til os i sofaen og står op eller pjevser.
Det virker somom hun konstant vil have opmærksomhed og man tænker jo at man ikke vil have sådan et "forkælet" barn som ikke kan noget uden forældrene ved sin side hvis du forstår. Har vi været for meget "hønemor" agtige og pyldret eller har hun bare et stort behov for tryghed før hun begiver sig ud i den store verden ?
Vi er selv meget kærlige og det smitter jo af på hende i form at vi leger meget med hende på gulvet, giver knus og kram osv - men her er det også nogen gange lidt svært, fordi hun nogen gange skubber os væk når vi har taget hende op, men når vi så sidder hende ned på gulvet så begynder hun og græde - somom hun ikke gider nærkontakten på den ene side og den anden side gerne vil.... eller straks vil noget andet - er det normalt?
Der sker uden tvivl også en masse rent udviklingsmæssigt, er det bare det tror du det handler om?
Håber du kan give et råd/forklaring med på vejen.
Hilsner herfra