Brev:
Høje lyde og gråd
13. september 2009
Alder:
8 mdr.
Høje lyde og gråd
Hej Helen,
Så melder jeg mig på banen igen med nogle nye spørgsmål…. ;o)
Det drejer sig om at min dreng på 8 ½ mdr. som er meget ”følsom” overfor høje lyde og gråd fra andre børn.
Siden han begyndte at blive mere bevidst om sine omgivelser, er han altid begyndt at græde når de andre børn i mødregruppen græder. Samtidig begynder han også at græde, hvis én af dem kommer med høje lyde, hvilket de alle jo næsten gør hele tiden på nuværende tidspunkt…. Han kommer jo selv med sådanne høje og skingre lyde herhjemme.
På lørdag skal vi alle mødes i mødregruppen igen og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har den store lyst da jeg ved at han bliver ked igen. Det skal lige siges at han også græder, når mine svigerforældres hund pludselig begynder at gø.
Her den anden dag var vi hjemme hos en dreng og hans mor fra mødregruppen, men vi havde ikke engang været dér i 10 min., da den anden dreng sagde nogle høje lyd og så begyndte min dreng straks at græde. Den anden dreng fortsatte sine høje lyd og min dreng var helt utrøstelig, så jeg blev nødt til at gå ind i et andet rum. Da han fortsatte med at græde, bare han så på den anden dreng, så endte det med at min mand kom og hentede ham, så jeg kunne blive og snakke lidt. Og min mand fortalte at han blev i vældig humør igen, ligeså snart de var på vej hjem.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor han reagerer på denne måde. Jeg har tænkt på om han bliver forskrækket eller lignende, men han elsker ellers at blive forskrækket. F.eks. når vi leger borte-tit leg eller gemmelege eller andre fjollede ting, som hans mor og far finder på ;o) Jeg er faktisk lidt bekymret, for der er ingen af de andre børn i mødregruppen, som reagerer på den måde. En enkelt gang grinte én af de andre mødre af det, men der meldte jeg klart ud at jeg ikke kunne se noget morsomt i det!!
Men kan ikke lade være med at tænke på, om jeg har gjort noget galt siden han er sådan….
Samtidig begynder vi i morgen at køre ham ind i vuggestue, men frygter da ærlig talt for hvordan han reagerer på det. Der er jo mange børn og larm. Min mand skal køre ham ind og han siger at jeg skal være ganske rolig, for de tager bare en dag af gangen. Min mand går hjemme, så han har god tid til det, men alligevel.
Kan vi gøre noget, så vores dreng ikke reagerer på den måde? Eller vil det gå over af sig selv? Er det tegn på at han ikke er social anlagt? (Når vi går tur eller lignende er han ellers meget nysgerrig og smilende, når han ser andre børn). Det bekymrer mig meget og gør mig også ked, for både min mand og jeg er meget sociale og elsker at være sammen med vores venner. Og det samme ønsker vi jo for vores søn i fremtiden.
Glæder mig til at høre fra dig.
Knus fra en bekymret mor