Svar: Vil ikke i bad - 11 mdr.
9. september 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Ja det er utroligt hvor hurtigt et år går, man forstår pludselig 'de gamle' som altid talte om, hvor meget man dog voksede, da man var lille ... :)
Det er meget normalt at børn har perioder, hvor de er bange for vand og vægrer sig ved at komme i bad. Det er fint at du har forsøgt med bruseren, men vandet stråler og lyden er nok ikke det bedste lige nu ... :o) Men fint at forsøge.
Det er en rigtig god idé at holde fast i at bade skal være sjovt og at han skal have masser af legetøj, badedyr, vandkande osv. Lidt nyt, som måske også kan hænge på væggen i brusekabinen kunne være en idé, så har han mere fokus på væggen end på selve baljen ...
Derudover vil det være super godt, hvis du kommer meget lidt vand i baljen, så han føler han har fuldstændig kontrol over situationen - ikke kan glide eller lignende, så lidt vand og stadig nok til at plaske i.
Det vil også være rigtig fint at undgå hårvask i en periode, så bad ikke forbindes for meget med noget irriterende, men kun med noget sjovt. Prøv derfor et par gange ikke at fokusere på håret, men kun på at han skal blive lidt våd og atter være fortrolig med vandet.
Og så er det ofte en god idé at sætte varme på i baderummet, hvis I har mulighed for det. Det at kunne bade i et lunt rum, gør ofte barnet mere tryg og mere fortrolig med det våde element ... Ligesom håndklæde, kåbe osv. han får om sig bagefter gerne må være ekstra lunt og dejligt, det virker lidt som en beløning efter badet, at blive svøbt lunt :)
Jeg håber at lidt af disse idéer kan hjælpe videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske