Svar: Spytter sin mad ud - 9 mdr.

2. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Selvom jeres datter får en del mælk i løbet af dagen og man må formode at det et eller andet sted naturligt vil påvirke hendes lyst til mad (eller manglende lyst), så tror jeg dog ikke det er årsagen alene her. Det meste af hendes mælkeindtag ligger jo efter frokost og således sidst på dagen og hun burde således have appetit nok morgen, formiddag og frokost ...

Jeg tænker derfor at det hænger sammen med jeres datters alder, udvikling og naturlige lyst til at undersøge og være opmærksom på. Det er meget normalt at børn i 9-10 måneders alderen begynder at lege mere med maden, end de reelt spiser. Det handler både om at de gerne vil spise selv, men også om at hun naturligt er interesseret i at finde ud af, hvordan maden egentlig ser ud, når den er tygget på ...

Samtidig er det spændende at smatte maden ud mellem fingrene, smide den ud over bordkanten for at se hvor den ryger hen, ligesom det er sjovt at sidde og banke skeen eller tallerkenen i bordet, fordi det giver en sjov lyd.

Det er begrænset hvor meget man kan opdrage på så lille et barn, men lidt af opdragelsen begynder nu :) Og det bedste I kan gøre er at motivere jeres datter til at gøre det, I ønsker hun skal gøre, fremfor at få for meget fokus på det hun gør forkert. Der er nemlig altid en risiko for at hun så bliver holdt lidt fast i den rolle, som I ikke ønsker ... Så i stedet for at skælde ud, sige nej eller lignende, så prøv at sige "ind i munden skat, maden skal ind i munden" og "mmm maamm, smager godt, må mor smage" eller lignende, hvor hun så måske putter lidt ind i din munden, du smager osv. Altså forsøge at få hende til det ...

Annonce

... I gerne vil.

Hvis hun har stor lyst til at banke med tingene, skabe lyd med sin tallerken, ske osv. så prøv at få denne lyst stimuleret uden for spisebordet. Giv hende en tromme, et hammerbræt eller lignende, som hun kan lave lyd med. Det samme gælder, hvis hun har stor lyst til at lade maden smatte ud mellem hænderne, så lad hende lege med sand og vand. Jo mere hun får stimuleret sin lyst til disse ting på andre tidspunkter, jo mindre vil hun gøre det ved middagsbordet.

Derudover skal hendes mælkeindtag så også nedsættes lidt, så I er sikre på at hun er sulten og har reelt lyst til mad, når hun sættes ved bordet. Det vil være rigtig godt, hvis hun kunne komme ned på ca 600ml mme dagligt og når hun bliver 10 måneder skal hun yderligere ned til mellem 400-500ml ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun trods masser af lege og aktiviteter uden for bordet, trods mindre mælk og tilbud om mere rigtig mad, stadig tager maden ud af munden, så vil det være relevant at opstille lidt regler for hvordan man spiser hjemme hos jer. Det vil sige at hvis hun leger med maden, så er hun ikke sulten nok og hun må ned fra bordet eller tallerkenen sættes væk. Heldigvis spiser hun jo stadig rigtig mange måltider og får jo ikke mælk imellem dem, så hvis hun ikke spiser til det ene måltid, så går der ofte kun 1½-2 timer og så tilbydes hun mad igen. Så vil hun forhåbentlig være mere sulten næsten gang :)

Så lidt sult er nødvendigt, hvis hun skal spise godt, men samtidig må man også acceptere hendes alder og den udvikling hun går igennem og forsøge at stimulere dette uden for middagsbordet :)

Rigtig meget held og lykke - og tak for dine meget pæne ord til mig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor