Svar: Nægter at ligge ned for at blive puslet
1. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære pusletrætte
Det er helt normalt at børn i 9-10 måneders alderen pludselig ikke vil ligge på puslebordet mere. De protesterer højlydt og vil bare ned! Man ser ofte samme protest, når barnet skal have mad, munden lukkes i, skeen skubbes væk, hovedet drejes og man ser det ofte også, når man forsøger at give barnet strømper på, jakke på eller lignende - det foregår tit under store protester.
Det handler om at børn i denne alder begynder at vise lidt mere selvstændighed og egen vilje og det er ikke unormalt at man som forældre kan stå og kigge på sit lille barn og tænke "hold da op et temperament, hvor kommer det dog fra, hvem er dog den lille dreng ..." fordi man pludselig ser nogle andre og helt nye sider af sit barn.
Jeres drengs protest mod at ligge på puslebordet handler derfor sandsynligvis om at han nu gerne vil være mere medbestemmende og have mere indflydelse. Han viser naturligt mere personlighed og egen vilje, han er sin egen lille person og I kan ikke bare gøre med ham, hvad I vil og når I vil ... :)
Derfor er det ofte også en god idé at lade ham være lidt med, når han skal skiftes. Når han ligger på ryggen og skal have bleen ind under sig, så kan du f.eks. bede ham løfte numsen. Han kan faktisk godt dette i en alder af 9-10 måneder og han vil godt kunne forstå en lille sætning som "løft numsen".
Det er også en rigtig god idé at du nogle gange skifter ham stående på gulvet og skifter over til 'buksebleer', så han kan stå op og få bleen trukket op og ned. Det kan du gøre, når han kun har tisset - han behøver ikke blive vasket hver gang - og så er det kun, når han om morgenen skal vaskes grundig og når han har lavet afføring, at det er nødvendigt at blive lagt på puslebordet. Hvis han nogle gange oplever at kunne få lidt medbestemmelse og slippe for skiftning på bordet, så vil han også bedre kunne acceptere, at han nogle gange skal ligge på bordet.
Det er faktisk en meget god regel omkring børneopdragelse - hvis man giver ja en gang imellem, så er det også lettere at acceptere det nej, der andre gange må komme :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske