Svar: Pludselig vandskræk
1. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Maibrit
Det er naturligt at børn på forskellige tidspunkter bliver bange for forskellige ting - og et af de ting børn nogle gange bliver bange for, er vand ... eller det at komme i bad.
Det er rigtig fint at Valdemar accepterer bruseren og badelandet, så bliver han trods alt vasket og lysten til vand er ikke helt forsvundet. Forskellen på bruser og badekar er nok, at han jo naturligt i bruseren sidder på din arm (det gør han også når I svømmer sammen i et bassin), men i badekaret er han mere på egen hånd og det føles lige nu overskueligt og svært.
Det vil være en rigtig god idé at holde en pause fra badekar, så han får det lidt på afstand og så i stedet holde jer til brusebade. Stille og roligt kan du så begynde at introducere badekaret igen, f.eks. fylde det lidt, når I går i brusebad og komme lidt legetøj i det. Han skal ikke bade i det, men kan ligesom bare lege lidt med tingene og finde ud af at det faktisk er okay og ret sjovt.
Stille og roligt kan du så motivere ham til at komme op i badekaret - sørg her for at der ikke er alt for meget vand i, bare en lille smule at sidde i og lege lidt med og på den måde kan du stille og roligt trappe brugen af badekar op igen :)
Det er som sagt en fase, de fleste børn skal igennem og det er vigtigt ikke at presse ham, da den manglende lyst til karbad, så pludselig kan fylde rigtig meget, også for meget. Så brusebad i en periode og så stille og roligt få introduceret karbadet igen, det vil være rigtig fint :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske