Svar: Suttelut og vældigt vred aflevering

1. september 2009

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor K

Er det ikke ved at være tiden til et tandeftersyn? Jeg synes faktisk I skal få hans tænder tjekket af børnetandplejen og hvis der ingen problemer er i forhold til sut og tandstilling, så ville jeg lade ham beholde den om natten, når han nu er så glad for den ...

Hvis tandlægen siger at den bør væk, så vil det være godt at gøre det i god tid, før lillebror kommer. Det vil være endnu sværere at komme af med sutten til den tid.

Da han kun bruger den om aftenen og natten, så er min umiddelbare tanke at det er helt okay at lade ham have den lidt endnu ...

Med hensyn til aflevering, så lyder det som om at han har rigtig svært ved at skifte situation. Han er jo en meget bevidst og klog dreng og han ved godt at hjemme er hyggeligt og rart og det er super dejligt at være hjemme med mor, når man kan det - måske er han også bevidst om at du nogle gange er hjemme, selvom han kommer af sted?

Derfor ...

Annonce

... er det helt naturligt at han protesterer over at blive afleveret, men efter kort tid, så er det jo alligevel dejligt at være i institutionen, han nyder det, kan rigtig godt lide at være der - det er selve skiftet der er svært for ham.

Er det muligt at gå om på siden af huset og vinke farvel i et vindue? Jeg tænker, at han et eller andet sted er glad, for at være der, når han selv løber ind og det er rigtig dejligt. Du skal naturligvis også lige vise at du er der og også sige farvel... Men du kunne evt. lave en aftale om at en af pædagogerne gik med ham hen til vinduet, hvor du så kom om og vinkede - på den måde var det ikke helt slut, når du gik "jeg går jo lige om til vinduet og vinker til dig..", så du er ikke helt gået endnu og det er måske også lettere at tage 'endelig' afsked, fordi der så netop er en rude imellem jer ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det var måske en mulighed ..?

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder