Svar: Triller kun til og fra den ene side

20. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Hannne

Det lyder som om at din dreng både er behandlet og undersøgt af kiropraktor og fysioterapeut og du skriver at han stadig får enkelte behandlinger ...

Det er normalt at børn kan have en favorit side og således hellere triller den ene vej, end den anden vej og at din dreng således gør det nu, kan altså være helt normalt.

MEN - med den beskrivelse og baggrund som du giver af din dreng, er det oplagt at medtænke om din drengs favoritside, hænger sammen med en evt. skævhed, evt. det der hedder torticollis. Derfor er det super vigtigt at du har fået ham undersøgt og fået at vide, at der ingen problemer er med hans hals og nakke - jeg går ud fra at fysioterapeuten har tjekket for netop torticollis?

Hvis han er løsnet op i nakke og hals nu og ikke burde have nogen låsninger, stramme halssener eller andet, så er spørgsmålet om hans vægring mod at kigge til højre og vægring mod at ligge på højre side, kan skyldes dårlig vane. Hvis han har haft problemer med det tidligere, så ligger det måske så dybt i ham, at han stadig føler det ubehageligt at ligge sådan ...

Annonce

... - selvom han rent faktisk er i stand til det. En hurdle han naturligvis skal over og som han bliver i stand til at komme over netop i takt med at han trænes med og I laver øvelser med ham

I skal dog være helt sikre på at der ikke sidder en stramning af halsmusklen eller halssenerne, som generer og sikre jer, at han ikke skal have specielle øvelser for at få dette løsnet op og dermed behandling.

Jeg synes det er relevant at du taler med fysioterapeut om, hvorvidt specielle øvelser vil være en god idé. Men ellers er det vigtigt at du, som du også skriver, fortsat leger, triller, ruller, vugger osv. alt hvad du kan - jo mere stimulering jo bedre :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der kan som sagt være tale om en 'dårlig vane', hvor din dreng simpelthen nu skal lære at bruge den bevægelighed, han har fået netop fordi han allerede har fået behandling. Det er netop vigtigt at styrke og træne bevægeligheden for at undgå at det sætter sig og giver nye problmer.

Jeg vil foreslå dig at læse lidt på 'Torticollis og børn' og også det der hedder 'Kiss Kidd Syndrom'.

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine