Svar: Triller kun til og fra den ene side
20. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Hannne
Det lyder som om at din dreng både er behandlet og undersøgt af kiropraktor og fysioterapeut og du skriver at han stadig får enkelte behandlinger ...
Det er normalt at børn kan have en favorit side og således hellere triller den ene vej, end den anden vej og at din dreng således gør det nu, kan altså være helt normalt.
MEN - med den beskrivelse og baggrund som du giver af din dreng, er det oplagt at medtænke om din drengs favoritside, hænger sammen med en evt. skævhed, evt. det der hedder torticollis. Derfor er det super vigtigt at du har fået ham undersøgt og fået at vide, at der ingen problemer er med hans hals og nakke - jeg går ud fra at fysioterapeuten har tjekket for netop torticollis?
Hvis han er løsnet op i nakke og hals nu og ikke burde have nogen låsninger, stramme halssener eller andet, så er spørgsmålet om hans vægring mod at kigge til højre og vægring mod at ligge på højre side, kan skyldes dårlig vane. Hvis han har haft problemer med det tidligere, så ligger det måske så dybt i ham, at han stadig føler det ubehageligt at ligge sådan - selvom han rent faktisk er i stand til det. En hurdle han naturligvis skal over og som han bliver i stand til at komme over netop i takt med at han trænes med og I laver øvelser med ham
I skal dog være helt sikre på at der ikke sidder en stramning af halsmusklen eller halssenerne, som generer og sikre jer, at han ikke skal have specielle øvelser for at få dette løsnet op og dermed behandling.
Jeg synes det er relevant at du taler med fysioterapeut om, hvorvidt specielle øvelser vil være en god idé. Men ellers er det vigtigt at du, som du også skriver, fortsat leger, triller, ruller, vugger osv. alt hvad du kan - jo mere stimulering jo bedre :)
Der kan som sagt være tale om en 'dårlig vane', hvor din dreng simpelthen nu skal lære at bruge den bevægelighed, han har fået netop fordi han allerede har fået behandling. Det er netop vigtigt at styrke og træne bevægeligheden for at undgå at det sætter sig og giver nye problmer.
Jeg vil foreslå dig at læse lidt på 'Torticollis og børn' og også det der hedder 'Kiss Kidd Syndrom'.
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske