Svar: Pludrer / pludrer ikke

20. august 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christina

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig, det er rigtig dejligt at vide, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Medine gennemgår en stor udvikling lige nu, der sker rigtig meget med hende motorisk og også rigtig meget med hende verbalt.

Med små børn, så sker tingene ofte i perioder, det føles som om at de udvikler sig lidt i ryk. Det betyder at hun i nogle perioder vil arbejde meget på at bruge sig selv motorisk, øver sig rigtig meget i det, kæmper for at trille, få fat i sine tæer, fingrene i munden osv. osv. og i denne periode, snakker hun så ikke så meget ...

I andre perioder, er det så modsat, så virker det som om at hun går lidt i stå motorisk, men hun pludrer derimod en del, øver sine lyde, skriger højt, brummer mere og mere dybt, hviner osv. og så er hendes fokus på den mere verbale udvikling.

Det er ikke sådan at hun glemmer det hun har lært, det træder bare lidt i baggrunden og giver plads til andet og pludselig kan hun så flere ting.

Der er også perioder, hvor børn ligesom udvikler sig meget både motorisk og mentalt og disse perioder kalder man for tigerspring. ...

Annonce

...

At din datter således i perioder pludrer mere og I andre perioder virker mere stille, kan være helt naturligt :)

Du skal også medtænke at hun jo bruger alle sine sanser, det er ikke kun at pludre, men også at lytte, at se og at dufte. Hun får mange indtryk og mange stimuli, når I er ude og når I er sammen med andre og det kan godt gøre, at hun bliver lidt mere stille, fordi hun i stedet er fokuseret på at holde øje og lægge mærke til. Det er helt okay.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du beskriver jo en pige, som sagtens kan pludre, som gør det i sætninger og hvor I fint kan have en samtale med hende. Du beskriver en pige, som fint reagerer på lyde, som du har en fin kontakt med osv. Det lyder alt sammen rigtig godt.

Det er klart, at hvis hun pludselig helt holder op med at tale og hendes pludren stopper, så vil det være relevant at du får hendes ører tjekket - ligesom hun ganske givet har fået, da hun var spæd. Hvis børn har pludret og pludselig holder helt op, så kan det være tegn på at barnet har et høreproblem og det skal naturligvis undersøges. Men lige nu lyder det du beskriver altså normalt :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder