Svar: Pludrer / pludrer ikke
20. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig, det er rigtig dejligt at vide, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Medine gennemgår en stor udvikling lige nu, der sker rigtig meget med hende motorisk og også rigtig meget med hende verbalt.
Med små børn, så sker tingene ofte i perioder, det føles som om at de udvikler sig lidt i ryk. Det betyder at hun i nogle perioder vil arbejde meget på at bruge sig selv motorisk, øver sig rigtig meget i det, kæmper for at trille, få fat i sine tæer, fingrene i munden osv. osv. og i denne periode, snakker hun så ikke så meget ...
I andre perioder, er det så modsat, så virker det som om at hun går lidt i stå motorisk, men hun pludrer derimod en del, øver sine lyde, skriger højt, brummer mere og mere dybt, hviner osv. og så er hendes fokus på den mere verbale udvikling.
Det er ikke sådan at hun glemmer det hun har lært, det træder bare lidt i baggrunden og giver plads til andet og pludselig kan hun så flere ting.
Der er også perioder, hvor børn ligesom udvikler sig meget både motorisk og mentalt og disse perioder kalder man for tigerspring. ...
...
At din datter således i perioder pludrer mere og I andre perioder virker mere stille, kan være helt naturligt :)
Du skal også medtænke at hun jo bruger alle sine sanser, det er ikke kun at pludre, men også at lytte, at se og at dufte. Hun får mange indtryk og mange stimuli, når I er ude og når I er sammen med andre og det kan godt gøre, at hun bliver lidt mere stille, fordi hun i stedet er fokuseret på at holde øje og lægge mærke til. Det er helt okay.
Du beskriver jo en pige, som sagtens kan pludre, som gør det i sætninger og hvor I fint kan have en samtale med hende. Du beskriver en pige, som fint reagerer på lyde, som du har en fin kontakt med osv. Det lyder alt sammen rigtig godt.
Det er klart, at hvis hun pludselig helt holder op med at tale og hendes pludren stopper, så vil det være relevant at du får hendes ører tjekket - ligesom hun ganske givet har fået, da hun var spæd. Hvis børn har pludret og pludselig holder helt op, så kan det være tegn på at barnet har et høreproblem og det skal naturligvis undersøges. Men lige nu lyder det du beskriver altså normalt :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske