Svar: Vores datter afvises af legekammerat

19. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tine

Jeg kan godt forstå du synes det er svært, når Caroline bliver afvist af Nanna - det er svært for Caroline, det er svært for jer som forældre at vide vidne til og det er sandsynligvis også svært for Nanna - hun bliver sandsynligvis forlegen, når Caroline kalder på hende og hun ved godt i en alder af 9 år, at hun et eller andet sted svigter, hun ved godt at det gør ondt at blive afvist, men ved på den anden side heller ikke hvad hun skal gøre ved det ...

Derfor er det en udmærket idé at tale med Nanna om at I godt forstår at hun ikke har lyst til at lege med Caroline, som er mange år yngre end hende selv, og at det måske vil være en god idé at hun siger fra overfor Caroline - naturligvis på en sød måde.

Det samme er I også nødt til at gøre. Det er vigtigt at I anerkender og fortæller Caroline at I godt forstår hende. Hun føler sig jo svigtet af Nanna, hvilket hun jo rent faktisk også bliver - altså en reel følelse, som man naturligvis skal bekræfte "jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når Nanna ikke vil lege mere". Ligesom Nanna kan sige "jeg kan godt forstå du gerne vil lege med mig, men jeg er blevet for stor til at lege nu" eller lignende. Uden at gøre Caroline babyagtig og uden at gøre det til et større problem end det er, men altså være ærlig og sige tingene som de er.

Og så skal I tale med Caroline om at det er en god idé at lege med børn, som har samme alder som en selv og at det er naturligt at store børn har andre store børn som venner ligesom voksne også er sammen med andre voksne. I kan nævne nogle af jeres voksenvenner og drage paralleller her. Hun skal altså lære lidt om ligeværdighed mellem børn - det kan være sjovt nogle gange at lege med nogle der ...

Annonce

... er ældre end en selv, men det kan faktisk også være rigtig sjovt at lege med børn, der er 2 eller 3 år som en selv, fordi man synes de samme lege er sjove.

Derfor er det også vigtigt at I giver Caroline andre legekammerater og hjælper hende med at udvide sin sociale omgangskreds. I skal bakke op omkring at hun får en legekammerat fra vuggestuen på besøg i weekenden eller måske en gang imellem i hverdagen, hvor de evt. kan hentes om eftermiddagen, spise eftermiddagsmad sammen, lege lidt og så bliver det andet barn hentet hos jer i stedet for i vuggestuen.

Og igen skal I så drage paralleller når hun ser og savner Nanna, så skal I anerkende at det kunne være dejligt at lege med Nanna, men hun leger med sine venner fra skolen og Caroline leger med sine venner fra vuggestuen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I også fremhæve Carolines ressourcer til at lege selv. Motivere hende og igangsætte en leg, som hun synes er sjov og hyggeligt og så hun ikke savner sin legekammerat helt så meget. Det kunne f.eks. være at hjælpe hende med at smøre en madkurv, små madder, stykker af agurk, et par kiks, frugt og så en drikkedunk eller lignende, så et tæppe på græsplænen, en pude, en dukke, der kan spise med osv. eller måske købe et lille prinsessetelt, som I kan slå op og hun kan sidde i.

I kan på den måde stadig bruge jeres have :) og netop motivere hende til at lege selv, skabe en ny god leg, hvor hun ikke behøver en legekammerat, men har en aktiv rolle selv. Hvis hun så en dag får en legekammerat på besøg, så kan de jo tage på picnic selv, men som en begyndelse kan hun godt på egen hånd og med lidt opbakning fra jer :)

Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende!

Fortsat god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger