Svar: Vores datter afvises af legekammerat
19. august 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Tine
Jeg kan godt forstå du synes det er svært, når Caroline bliver afvist af Nanna - det er svært for Caroline, det er svært for jer som forældre at vide vidne til og det er sandsynligvis også svært for Nanna - hun bliver sandsynligvis forlegen, når Caroline kalder på hende og hun ved godt i en alder af 9 år, at hun et eller andet sted svigter, hun ved godt at det gør ondt at blive afvist, men ved på den anden side heller ikke hvad hun skal gøre ved det ...
Derfor er det en udmærket idé at tale med Nanna om at I godt forstår at hun ikke har lyst til at lege med Caroline, som er mange år yngre end hende selv, og at det måske vil være en god idé at hun siger fra overfor Caroline - naturligvis på en sød måde.
Det samme er I også nødt til at gøre. Det er vigtigt at I anerkender og fortæller Caroline at I godt forstår hende. Hun føler sig jo svigtet af Nanna, hvilket hun jo rent faktisk også bliver - altså en reel følelse, som man naturligvis skal bekræfte "jeg kan godt forstå du bliver ked af det, når Nanna ikke vil lege mere". Ligesom Nanna kan sige "jeg kan godt forstå du gerne vil lege med mig, men jeg er blevet for stor til at lege nu" eller lignende. Uden at gøre Caroline babyagtig og uden at gøre det til et større problem end det er, men altså være ærlig og sige tingene som de er.
Og så skal I tale med Caroline om at det er en god idé at lege med børn, som har samme alder som en selv og at det er naturligt at store børn har andre store børn som venner ligesom voksne også er sammen med andre voksne. I kan nævne nogle af jeres voksenvenner og drage paralleller her. Hun skal altså lære lidt om ligeværdighed mellem børn - det kan være sjovt nogle gange at lege med nogle der er ældre end en selv, men det kan faktisk også være rigtig sjovt at lege med børn, der er 2 eller 3 år som en selv, fordi man synes de samme lege er sjove.
Derfor er det også vigtigt at I giver Caroline andre legekammerater og hjælper hende med at udvide sin sociale omgangskreds. I skal bakke op omkring at hun får en legekammerat fra vuggestuen på besøg i weekenden eller måske en gang imellem i hverdagen, hvor de evt. kan hentes om eftermiddagen, spise eftermiddagsmad sammen, lege lidt og så bliver det andet barn hentet hos jer i stedet for i vuggestuen.
Og igen skal I så drage paralleller når hun ser og savner Nanna, så skal I anerkende at det kunne være dejligt at lege med Nanna, men hun leger med sine venner fra skolen og Caroline leger med sine venner fra vuggestuen.
Og så skal I også fremhæve Carolines ressourcer til at lege selv. Motivere hende og igangsætte en leg, som hun synes er sjov og hyggeligt og så hun ikke savner sin legekammerat helt så meget. Det kunne f.eks. være at hjælpe hende med at smøre en madkurv, små madder, stykker af agurk, et par kiks, frugt og så en drikkedunk eller lignende, så et tæppe på græsplænen, en pude, en dukke, der kan spise med osv. eller måske købe et lille prinsessetelt, som I kan slå op og hun kan sidde i.
I kan på den måde stadig bruge jeres have :) og netop motivere hende til at lege selv, skabe en ny god leg, hvor hun ikke behøver en legekammerat, men har en aktiv rolle selv. Hvis hun så en dag får en legekammerat på besøg, så kan de jo tage på picnic selv, men som en begyndelse kan hun godt på egen hånd og med lidt opbakning fra jer :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med hende!
Fortsat god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske