Vores datter afvises af legekammerat

19. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Vores datter afvises af legekammerat

Kære Helen.

1000 tak for dit svar vedr. vores Carolines renlighed. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min ”dårlige samvittighed” over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Jeg har brug for et godt råd igen, da vi har en udfordring herhjemme, som påvirker os meget. I huset ved siden af vores bor en pige, Nanna, på 9 år. Hun har indtil for nylig været meget glad for Caroline og de legede sammen næsten hver dag. Ofte kom hun ind til os, når hun kom hjem fra skole for at spørge om Caroline kunne lege. Vi syntes at det var lidt underligt at hun gad lege med en pige på 1-2 år, men vi glædede os over det, for Caroline hyggede sig virkeligt med hende.

Nu er problemet så, at Nanna ikke længere gider lege med Caroline. Det er jo naturligt nok da aldersforskellen er stor, men Caroline har meget svært ved at forstå at hun pludseligt ikke gider lege med hende, når det altid har været Nanna der er kommet ind til os for at lege.

Vi bor i et nybygget hus, så hækken er ikke særlig høj og så snart Nanna kommer hjem fra skole, ofte med nogle veninder, ser Caroline hende og råber ”min Nanna” og ”jeg vil have min Nanna” etc. Hun er helt grædefærdig, fordi hun bare så gerne vil lege med Nanna. Jeg er meget ked af det på Carolines vegne for det knuser virkeligt hendes hjerte, at Nanna afviser hende. I dag sagde hun til mig med tårer i øjnene ”men jeg er bare så glad for Nanna” og ”jeg vil bare så gerne lege med hende”. Det knuser naturligvis også en mors hjerte.

Det betyder også, at vi stort set ikke er i vores have, da ...

Annonce

... vi så vidt muligt vil undgå at hun bliver ked af det, når hun ser Nanna i haven. Det er naturligvis ærgerligt, at vi ikke kan bruge vores have, som vi ellers er meget glade for.

Vi har meget svært ved at finde ud af hvad vi skal sige til Caroline. For det meste prøver vi at sige noget ala ”Jeg kan godt forstå at du gerne vil lege med Nanna, men hun kan ikke lege lige nu” og ”Nanna leger lige med nogle andre” etc. Når vi siger sådan siger Caroline ofte ”så kan vi lege senere” eller ”så kan vi lege i morgen”. Jeg er i tvivl om dette er den rigtige med at gøre det på, for det lader hende jo blive i troen på at de skal lege på et andet tidspunkt, men det ved vi jo at de ikke skal. Derudover løser det bestemt ikke vores problem, da hun jo håber at Nanna vi lege hver gang vi ser hende.

I håb om at hun mister interessen for Nanna har jeg også prøvet at sige noget ala ”Nanna gider ikke lege med os – så vi gider heller ikke lege med hende” men det hjælper heller ikke rigtigt – nok fordi hun ikke forstår meningen af det jeg siger.

Vi har brug for et godt råd til hvordan vi skal håndtere det. Det bedste ville være hvis man én gang for alle kan få forklaret Caroline, at Nanna ikke vil lege med hende, men kan en pige på 2 ½ forstå det og hvis ja, hvordan forklarer man det? Skal vi gøre Nanna til skurken og sige hende ”gider” vi ikke lege med, skal Nanna evt. selv sige det til hende eller hvad er det rigtige at gøre? Vi har virkeligt brug for et godt råd så vi kan komme videre, få en glad pige og igen hygge os i vores have.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Tine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.