Svar: Udvikler temperament
14. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Eva
Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen øver deres stemme, det er et vigtigt lidt i deres sproglige udvikling og det er super godt at hun gør det. Hun øver både de meget høje toner og kan skrige så højt, at hun selv bliver forskrækket over det, ligesom hun også skal øve svælglyde, de mere dybe toner som ligger bagerst i mund, svælg og hals. Ofte vil børn i 6 måneders alderen også øve læbelyde, begynde at bruge deres læber mere bevidst til at lave lyde med.
Det er altså alt sammen naturligt og en vigtig del af hendes udvikling og handler ikke om at hun nødvendigvis er gal eller skælder ud :) Hvis du synes hendes pludren bliver for høj og skinger, så kan det være en rigtig god idé at motivere hende til at sige nogle andre lyde f.eks. reagere ved at sige "sikke du kan skrige, kan du også sige pprrr, ppprrr..." for netop at få fokus på f.eks. læbelyde i stedet for :)
Når du oplever at hun slår med armene, når du giver hende tøj på, når hun ammer osv. så er det ikke for at slå dig - hun markerer ikke på denne måde, med den alder hun har. Hun er ikke i stand til at styre sine bevægelser bevidst og slår derfor ikke med vilje, men fordi hun ikke kan styre sine bevægelser. Hun ved heller ikke hvordan man f.eks. kærtegner og kender ikke forskel på kys og bid ...
Derfor må du ikke skælde hende ud, hvis du oplever at hun slår lidt fra sig, for hun slår som sagt ikke bevidst, men har bare svært ved at styre sine bevægelser og hun har ingen idé om at det påvirker dig på den måde det gør.
Når hun slår på brystet, så kan det være af to årsager - enten at hun forsøger at malke lidt på brystet fordi det ikke går hurtigt nok - men her vil hun normalt presse mere med hovedet og ikke med hænderne - eller det kan være fordi hun søger din nærhed lidt ekstra og ikke kan finde ud af at kærtegne. Det kan være en måde at berolige sig selv lidt på, at klappe på brystet og det samme, når hun hiver i sit hår - hun har brug for hjælp til at slappe helt af i kroppen og brug for noget at holde i. Derfor hjælper det ofte, hvis du kan holde hende i hånden i stedet og nusse hendes hænder lidt.
Når du oplever at hun synes det er frustrerende at få tøj af og på, så handler det sandsynligvis om at hun ikke kan forstå hvad der sker og det er begrænset, hvor meget du kan forberede hende. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du taler lidt med hende undervejs også selvom hun ikke forstår hvad du siger, så vil det berolige hende at høre din stemme og hun vil i løbet af det næste halve til hele år, begynde at kunne genkende de små sætninger du siger og hvad de betyder.
Du kan f.eks. sige "nu skal du have bluse på", "blusen over hovedet", "så den ene arm, så den anden arm". Ligesom du kan bekræfte hende i det du oplever "du kan ikke lide at få blusen på, mor skal nok skynde sig, sådan, nu er vi færdige, det var dejligt ..." osv.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske