Svar: Udvikler temperament

14. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Eva

Det er helt normalt at børn i 6 måneders alderen øver deres stemme, det er et vigtigt lidt i deres sproglige udvikling og det er super godt at hun gør det. Hun øver både de meget høje toner og kan skrige så højt, at hun selv bliver forskrækket over det, ligesom hun også skal øve svælglyde, de mere dybe toner som ligger bagerst i mund, svælg og hals. Ofte vil børn i 6 måneders alderen også øve læbelyde, begynde at bruge deres læber mere bevidst til at lave lyde med.

Det er altså alt sammen naturligt og en vigtig del af hendes udvikling og handler ikke om at hun nødvendigvis er gal eller skælder ud :) Hvis du synes hendes pludren bliver for høj og skinger, så kan det være en rigtig god idé at motivere hende til at sige nogle andre lyde f.eks. reagere ved at sige "sikke du kan skrige, kan du også sige pprrr, ppprrr..." for netop at få fokus på f.eks. læbelyde i stedet for :)

Når du oplever at hun slår med armene, når du giver hende tøj på, når hun ammer osv. så er det ikke for at slå dig - hun markerer ikke på denne måde, med den alder hun har. Hun er ikke i stand til at styre sine bevægelser bevidst og slår derfor ikke med vilje, men fordi hun ikke kan styre sine bevægelser. Hun ved heller ikke hvordan man f.eks. kærtegner og kender ikke forskel på kys og bid ...

Derfor må du ikke skælde hende ud, hvis du oplever at hun slår lidt fra sig, for hun slår som sagt ikke bevidst, men har bare svært ved at styre sine bevægelser og hun har ingen ...

Annonce

... idé om at det påvirker dig på den måde det gør.

Når hun slår på brystet, så kan det være af to årsager - enten at hun forsøger at malke lidt på brystet fordi det ikke går hurtigt nok - men her vil hun normalt presse mere med hovedet og ikke med hænderne - eller det kan være fordi hun søger din nærhed lidt ekstra og ikke kan finde ud af at kærtegne. Det kan være en måde at berolige sig selv lidt på, at klappe på brystet og det samme, når hun hiver i sit hår - hun har brug for hjælp til at slappe helt af i kroppen og brug for noget at holde i. Derfor hjælper det ofte, hvis du kan holde hende i hånden i stedet og nusse hendes hænder lidt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du oplever at hun synes det er frustrerende at få tøj af og på, så handler det sandsynligvis om at hun ikke kan forstå hvad der sker og det er begrænset, hvor meget du kan forberede hende. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du taler lidt med hende undervejs også selvom hun ikke forstår hvad du siger, så vil det berolige hende at høre din stemme og hun vil i løbet af det næste halve til hele år, begynde at kunne genkende de små sætninger du siger og hvad de betyder.

Du kan f.eks. sige "nu skal du have bluse på", "blusen over hovedet", "så den ene arm, så den anden arm". Ligesom du kan bekræfte hende i det du oplever "du kan ikke lide at få blusen på, mor skal nok skynde sig, sådan, nu er vi færdige, det var dejligt ..." osv.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.