Udvikler temperament

14. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Udvikler temperament

Kære Helen

Jeg har en dejlig pige på 6½ md., der er glad det meste af tiden, spiser godt, sover godt, ja hun trives synes jeg.

Den sidste tid har hun arbejdet meget med sin stemme, hun har råbt meget meget højt, så højt at jeg kan høre hende tydeligt nede i gården, hvis vinduet er åbent. Hun råber ikke fordi hun er vred, det er nærmere en meget højlydt pludren, men jeg har tænkt over om det også kan være en måde for hende at afprøve de mere voldsomme sider af sig selv.

Samtidig har jeg oplevet at hun giver tydeligere udtryk for sin uvilje i de situationer hun normalt kan blive ærgerlig over. Tidligere ville hun måske have grædt, når hun fx skulle have en trøje over hovedet eller børstet tænder, men nu gør hun kroppen stiv, fnyser måske og river mig i ansigtet eller på armene. Hun er også begyndt at skælde ud, altså at råbe med et vredt udtryk i ansigtet, som for at sætte trumf på sit udtryk om, at hun ikke vil det vi nu skal til.

Nogle gange reagerer hun også på denne måde, hvis jeg kommer hen til hende efter at hun har ligget alene og brokket sig lidt, ikke grædt, men bare brokket sig. Hun græder i det hele taget meget ...

Annonce

... sjældent. Når jeg siger nej (bestemt men ikke højt eller vredt), for at vise hende, at hun ikke må slå og rive, så gemmer hun nogle gange ansigtet i hænderne, eller gnider sig i øjnene.

Kan jeg begynde at lære hende allerede nu, at hun ikke må slå? Jeg vil meget gerne anerkende hendes følelser og hendes vrede over at hun skal noget hun ikke vil. Jeg prøver at sige til hende, at jeg godt ved at hun ikke vil og jeg kan se, at hun er vred, men det forstår hun selvfølgelig ikke endnu, så hvordan giver jeg hende lov til at være vred samtidigt med, at jeg får sagt fra over for, at hun slår?

Hun er også begyndt at rive sig selv i håret, når jeg ammer hende, ligesom hun også kan finde på at rive og slå mig under amningen. Jeg tror det er fordi hun ikke synes mælken løber hurtigt nok. I de situationer siger jeg ikke så meget fra, fordi jeg ikke vil forstyrre den ellers hyggelige situation, men jeg vil jo helst ikke have at hun river sig selv i håret.

Jeg tror hun har et godt temperament, det har jeg også selv, så jeg vil ikke undertrykke hendes følelser, de skal have lov at være der, men har du et godt råd til en god balance?

Med venlig hilsen
Eva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor