Svar: Pyldret
13. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Tina
Det lyder som om at Noah er ved at gå igang med separationsfasen. Det betyder at han er igang med at adskille sig lidt fra jer forældre - ofte mest mor, fordi mor har været den der har været mest omkring barnet de første måneder. Derfor virker børn i denne alder ofte lidt morsyge.
Det starter ofte samtidig med at barnet begynder at kravle og rent fysisk begynder at bevæge sig væk. Fra at sidde på skødet, sidder barnet på gulvet og nu begynder barnet så at sidde længere og længere væk. Selvom om Noah endnu ikke kravler, så bruger han sig selv motorisk og øver sig i at være lidt væk fra din favn, fra din fysiske tilstedeværelse. Han skal dog stadig lige tankes op med et kram for atter at kunne opleve verden lidt på egen hånd. Han tjekker ofte op på om du synes alt er okay, kigge på dig, skal lige bekræftes i at du er der, se hvordan du f.eks. reagerer på fremmede osv. og hvis du signalere okay, så er han naturligt også okay.
For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt at de også er tilknyttet. Han kan altså kun adskille sig fra dig, fordi han er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - det man kan opleve som mere morsyge eller mere pylren. Han vil helst være på arm hele tiden, han protesterer højlydt, hvis du går ud af rummet, går på toilet osv.
Han har således brug for at du er lidt ekstra omkring ham lige nu. Især når han skal sove og give slip på dagen og alle oplevelserne og ofte også, når man er ude, eller har gæster. Han har brug for at være hos dig og for at kunne se dig - hans trygge base - for at kunne møde verden og alle de udfordringer det giver. Han forstår stadig ikke at du er inde på den anden side af væggen, hvis han ikke kan se dig, han kan ikke forholde sig til tid og derfor ved han ikke at du kommer igen. For ham går du bare og lader ham alene og han føler sig forladt, når han ikke kan se dig.
Samtidig har han så også denne trang til at prøve at være lidt på egen hånd og derfor virker hans handling så dobbelt, når han på den ene side vil være på skødet eller være på arm hele tiden og på den anden side kæmper for at komme ned, når han så sidder der ..
Det er som sagt en periode I skal igennem og separationsfasen varer især i 8-10 måneders alderen - men er altså helt normal og tegn på at din dreng udvikler sig fint :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske