Svar: Sprog - udvikling og støtte?
12. august 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Mille
Børns sproglige udvikling er meget forskellig og hvor nogle børn taler rigtig meget og i lange sætninger, når de ikke er særlig gamle, ja så har andre børn betydeligt sværere ved det.
Hvis man synes barnet er meget langsom til at tale, så er det altid en god idé at få tjekket ørerne og få lavet en høretest ved en ørelæge. Det kræver ikke henvisning, du kan bare ringe og bestille tid :)
En gennemsnitlig sproglig udvikling ser således ud:
Jeg giver dig her et overblik over hvordan den sproglige udvikling gennemsnitligt forløber, så får du en idé om, hvor meget din datter kan i forhold til hvad man vil forvente:
Omkring 12 måneder: Barnet begynder at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når man så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Omkring 14 måneder: Barnet begynder at følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser hvordan og sige "klappe". Det kan også være at kaste med en bold hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Barnet begynder i denne alder også at pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Omkring 16 måneder: Barnet begynder at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo".
Barnet begynder også at forstå et nej, vil stadig en gang imellem overhører det fordi udforskningstrangen er for stor, men det ved godt at hvad nej betyder. I denne alder vil de fleste børn kunne forstå ca 70 ord - de udtaler dem ikke selv, men forstår hvad man siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder: Sproget tager mere og mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.
Omkring 20 måneder: Barnet begynder at bruge flere og flere navneord og siger af sig selv små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 22 måneder: Barnet begynder at kunne sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår.
Omkring 24 måneder: Barnet begynder at sætte små ord sammen til små sætninger f.eks. "min bil" eller "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Børnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Herefter siger man at der sker en ordspurt eller en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere...
Det er også sådan, at nogle børn bruger mere energi på at udvikle sig motorisk først og så kommer det sproglige lidt senere. At din datter endnu ikke siger så meget selv, kan handle om at hun i stedet er rigtig god til at kravle, gå, løbe osv. ?
Når du læser højt for hende, så vil det være en rigtig god idé at du sidder med hende på skødet, så lyden fra din mund kommer bag ved hendes øre. På den måde hører hun dig bedst.
Det er også rigtig vigtigt at du ikke presser hende ved at sige f.eks. "Kan du sige ..." men at du i stedet gentager ordet igen og igen, så hun hører det rigtigt. Altså hvis hun siger "de-bi" i betydningen "se-bil" så svarer du ved at bruge de rigtig ord "ja, der er en bil" så hun mærker du forstår hende, at I kommunikerer sammen og så hun hører, hvordan det rigtigt skal siges.
Hvorvidt din datter har brug for eller får brug for ekstra støtte sprogligt må tiden vise. Lige nu lyder det som om at hun udvikler sig sprog og at der sker noget hele tiden. Viser det sig nødvendigt med en talepædagog, så vil man normalt ikke gå igang med dette før 3 års alderen og ofte vil pædagogerne i vuggestuen eller i børnehaven, gøre opmærksom på at det er relevant. Der er altid tilknyttet talepædagoger til institutionerne.
Til sidst vil jeg lige nævne at det måske var noget for jer med "tegn til tale" eller "babysprog", som jeg ved mange familier er glade for. Se f.eks. DVD'en som du finder på mangobaby.dk
Med hensyn til sult og mad i løbet af dagen, så lyder din datter til at være en sulten lille pige og det er vigtigt at du giver hende gode og mættende måltider dagen igennem. Det er f.eks. en god idé at starte dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. At din datter tydeligt har det bedre og er mere rolig om aftenen, når hun har spist, kan altså hænge sammen med at vi ofte spiser flest af netop disse fødevarer om aftenen.
For at stabilisere hendes humør i løbet af dagen og ikke gøre hende så sulten om eftermiddagen, så vil det være rigtig godt, at hun tilbydes nogle af de samme fødevarer til frokost.
Det er også vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker. Derudover skal hun naturligvis have et par glas mælk dagligt.
Med hensyn til din datters vægt og længde, så kan jeg godt se på vægtkurven at hun stiger i vægt. Men din datter lyder til at være en pige der har masser af energi og som bruger sig selv fysisk. Jeg har ikke indtryk af at hun sidder meget stille. Hvis du oplever hende stillesiddende, så er det naturligvis vigtigt at du sørger for at hun har mulighed for at bruge sig selv motorisk, hun skal lege ude, hun skal hoppe, løbe, cykle på scooter eller løbecykel, I skal danse osv. :)
Jeg er ikke på nuværende tidspunkt bekymret over hendes vægt og længde som du beskriver hende, men du skal naturligvis sikre dig at hun spiser sundt og er aktiv. De fleste børn har mave og lår i din datters alder og det skal de have. Men det er vigtigt at du er opmærksom på kostens sammensætning og hendes aktivitetsniveau.
Hun skal ikke sættes på diæt, men skal have sunde, gode og mættende fødevarer.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske