Svar: Sprog - udvikling og støtte?

12. august 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mille

Børns sproglige udvikling er meget forskellig og hvor nogle børn taler rigtig meget og i lange sætninger, når de ikke er særlig gamle, ja så har andre børn betydeligt sværere ved det.

Hvis man synes barnet er meget langsom til at tale, så er det altid en god idé at få tjekket ørerne og få lavet en høretest ved en ørelæge. Det kræver ikke henvisning, du kan bare ringe og bestille tid :)

En gennemsnitlig sproglig udvikling ser således ud:

Jeg giver dig her et overblik over hvordan den sproglige udvikling gennemsnitligt forløber, så får du en idé om, hvor meget din datter kan i forhold til hvad man vil forvente:

Omkring 12 måneder: Barnet begynder at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når man så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.

Omkring 14 måneder: Barnet begynder at følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser hvordan og sige "klappe". Det kan også være at kaste med en bold hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.

Barnet begynder i denne alder også at pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.

Omkring 16 måneder: Barnet begynder at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo".

Barnet begynder også at forstå et nej, vil stadig en gang imellem overhører det fordi udforskningstrangen er for stor, men det ved godt at hvad nej betyder. I denne alder vil de fleste børn kunne forstå ca 70 ord - de udtaler dem ikke selv, men forstår hvad man siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.

Omkring 18 måneder: Sproget tager mere og mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.

Omkring 20 måneder: Barnet begynder at bruge flere og flere navneord og siger af sig selv små ord som lys, bil, bold og lignende.

Omkring 22 måneder: Barnet begynder at kunne sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår.

Omkring 24 måneder: Barnet begynder at sætte små ord sammen til små sætninger f.eks. "min bil" eller "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Børnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)

Herefter siger man at der sker en ordspurt eller en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere...

Det er også sådan, at nogle børn bruger mere energi på at udvikle sig motorisk først og så kommer det sproglige lidt senere. At din datter endnu ikke siger så meget selv, kan handle om at hun i stedet er rigtig god til at kravle, gå, løbe osv. ?

Når du læser højt for hende, så vil det være en rigtig god idé at du sidder med hende på skødet, så lyden ...

Annonce

... fra din mund kommer bag ved hendes øre. På den måde hører hun dig bedst.

Det er også rigtig vigtigt at du ikke presser hende ved at sige f.eks. "Kan du sige ..." men at du i stedet gentager ordet igen og igen, så hun hører det rigtigt. Altså hvis hun siger "de-bi" i betydningen "se-bil" så svarer du ved at bruge de rigtig ord "ja, der er en bil" så hun mærker du forstår hende, at I kommunikerer sammen og så hun hører, hvordan det rigtigt skal siges.

Hvorvidt din datter har brug for eller får brug for ekstra støtte sprogligt må tiden vise. Lige nu lyder det som om at hun udvikler sig sprog og at der sker noget hele tiden. Viser det sig nødvendigt med en talepædagog, så vil man normalt ikke gå igang med dette før 3 års alderen og ofte vil pædagogerne i vuggestuen eller i børnehaven, gøre opmærksom på at det er relevant. Der er altid tilknyttet talepædagoger til institutionerne.

Til sidst vil jeg lige nævne at det måske var noget for jer med "tegn til tale" eller "babysprog", som jeg ved mange familier er glade for. Se f.eks. DVD'en som du finder på mangobaby.dk

Med hensyn til sult og mad i løbet af dagen, så lyder din datter til at være en sulten lille pige og det er vigtigt at du giver hende gode og mættende måltider dagen igennem. Det er f.eks. en god idé at starte dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.

Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Serotonin er et af de stoffer som er md til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt. At din datter tydeligt har det bedre og er mere rolig om aftenen, når hun har spist, kan altså hænge sammen med at vi ofte spiser flest af netop disse fødevarer om aftenen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For at stabilisere hendes humør i løbet af dagen og ikke gøre hende så sulten om eftermiddagen, så vil det være rigtig godt, at hun tilbydes nogle af de samme fødevarer til frokost.

Det er også vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker. Derudover skal hun naturligvis have et par glas mælk dagligt.

Med hensyn til din datters vægt og længde, så kan jeg godt se på vægtkurven at hun stiger i vægt. Men din datter lyder til at være en pige der har masser af energi og som bruger sig selv fysisk. Jeg har ikke indtryk af at hun sidder meget stille. Hvis du oplever hende stillesiddende, så er det naturligvis vigtigt at du sørger for at hun har mulighed for at bruge sig selv motorisk, hun skal lege ude, hun skal hoppe, løbe, cykle på scooter eller løbecykel, I skal danse osv. :)

Jeg er ikke på nuværende tidspunkt bekymret over hendes vægt og længde som du beskriver hende, men du skal naturligvis sikre dig at hun spiser sundt og er aktiv. De fleste børn har mave og lår i din datters alder og det skal de have. Men det er vigtigt at du er opmærksom på kostens sammensætning og hendes aktivitetsniveau.

Hun skal ikke sættes på diæt, men skal have sunde, gode og mættende fødevarer.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg