Brev:
Skubbes væk, når vi vil trøste
12. august 2009
Alder:
3 år, 7 mdr.
Skubbes væk, når vi vil trøste
Hej Helen
Min mand og jeg læste med stor interesse dit svar til Sanne vedr. hendes meget temperamentsfulde pige (brev 23/7-09, kategori: Opdragelse, 3 år 6 mdr).
Vi har selv en pige på 3 år og 7 måneder, og hun gør præcis det samme... vil ikke have tøj på/af, vil ikke spise det der serveres, vil ikke i seng, vil se mere fjernsyn, vil have læst flere bøger, vil ikke have skåret æblet over, ville hellere have banan, tøjet er forkert, skoen sidder ikke rigtigt osv, osv, med andre ord - alt vi gør er pt forkert i hendes verden! Så hun bliver sur, skriger og hyler, kaster med ting og slår ud efter os.
Når vi forsøger at trøste hende (frem for at skælde ud og sige, at NU må hun styre sig og holde op osv), vil vi naturligvis gerne kramme hende, holde om hende og give hende tryghed og nærhed. Men hun skubber os væk, hun slår ud efter os, og hun afholder sig skam heller ikke fra at bide, nive, rive eller kradse, hvis man alligevel "gennemtrumfer" et kram og holder hende fast i favnen...
Hvad gør vi så?? Vi føler os pt så magtesløse, fordi intet virker. Vi har prøvet alt - prøvet at sætte ord på hendes følelser, givet plads til at det er ok at hun ikke er tilfreds, prøvet at give efter for hendes krav, prøvet at holde på vores beslutning, prøvet at skælde ud på en fornuftig måde, prøvet at råbe af hende for at "vække" hende af hysteri-trancen, prøvet at lukke hende ind på værelset og sige, at hun kan komme ud, når hun er glad igen. Men værst af alt - vi prøver at komme nær med kærtegn og bliver skubbet væk - igen og igen og igen.
Nogle gange har vi tiden til at kæmpe med hendes følelser, også selvom man egentlig ikke orker at tage en runde mere, men af og til er der ikke tid. F.eks. kan det jo ikke nytte, at hun ikke vil have tøj på om morgenen! Vi skal jo på arbejde.... Hvad gør man så? I morgers klædte jeg hende på hylende og skrigende under kæmpe protester og tvang hende i tøjet, hvorefter hendes far kørte hende i børnehave - stadig skrigende i protest.
Det har efterhånden stået på i et halvt års tid, og vi er helt nedslidte.
Så egentlig er spørgsmålene:
- Hvad gør vi, hvis vi bliver skubbet væk, når vi vil trøste?
- Hvad gør vi, når der ikke er tid til at kæmpe en langvarig kamp?
Med venlig hilsen og håb om hjælp...
Pia