Skubbes væk, når vi vil trøste

12. august 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Skubbes væk, når vi vil trøste

Hej Helen

Min mand og jeg læste med stor interesse dit svar til Sanne vedr. hendes meget temperamentsfulde pige (brev 23/7-09, kategori: Opdragelse, 3 år 6 mdr).

Vi har selv en pige på 3 år og 7 måneder, og hun gør præcis det samme... vil ikke have tøj på/af, vil ikke spise det der serveres, vil ikke i seng, vil se mere fjernsyn, vil have læst flere bøger, vil ikke have skåret æblet over, ville hellere have banan, tøjet er forkert, skoen sidder ikke rigtigt osv, osv, med andre ord - alt vi gør er pt forkert i hendes verden! Så hun bliver sur, skriger og hyler, kaster med ting og slår ud efter os.

Når vi forsøger at trøste hende (frem for at skælde ud og sige, at NU må hun styre sig og holde op osv), vil vi naturligvis gerne kramme hende, holde om hende og give hende tryghed og nærhed. Men hun skubber os væk, hun slår ud efter os, og hun afholder sig skam heller ikke fra at bide, nive, rive eller kradse, hvis man alligevel "gennemtrumfer" et kram og holder hende fast i favnen...

Hvad gør vi så?? Vi føler os pt så magtesløse, fordi intet virker. Vi har prøvet alt - prøvet at sætte ord på hendes følelser, givet ...

Annonce

... plads til at det er ok at hun ikke er tilfreds, prøvet at give efter for hendes krav, prøvet at holde på vores beslutning, prøvet at skælde ud på en fornuftig måde, prøvet at råbe af hende for at "vække" hende af hysteri-trancen, prøvet at lukke hende ind på værelset og sige, at hun kan komme ud, når hun er glad igen. Men værst af alt - vi prøver at komme nær med kærtegn og bliver skubbet væk - igen og igen og igen.

Nogle gange har vi tiden til at kæmpe med hendes følelser, også selvom man egentlig ikke orker at tage en runde mere, men af og til er der ikke tid. F.eks. kan det jo ikke nytte, at hun ikke vil have tøj på om morgenen! Vi skal jo på arbejde.... Hvad gør man så? I morgers klædte jeg hende på hylende og skrigende under kæmpe protester og tvang hende i tøjet, hvorefter hendes far kørte hende i børnehave - stadig skrigende i protest.

Det har efterhånden stået på i et halvt års tid, og vi er helt nedslidte.

Så egentlig er spørgsmålene:
- Hvad gør vi, hvis vi bliver skubbet væk, når vi vil trøste?
- Hvad gør vi, når der ikke er tid til at kæmpe en langvarig kamp?

Med venlig hilsen og håb om hjælp...

Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder