Svar: Problemer med at ligge på maven

11. august 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Det lyder ganske bestemt som om at din datter har nedsat bevægelighed i nakke og ryg og at hun evt. også har en fejlstilling i sin nakke, der gør at hun drejer i hele kroppen, når hun ligger og når du vender hende på hovedet.

Jeg synes derfor du skal lade jeres læge se på jeres datter og få lægen til at give dig en henvisning til den rigtige behandler. Det vil sandsynligvis være en fysioterapeut eller måske en kiropraktor, det afhænger helt af lægens vurdering.

Dit fødselsforløb og det at jeres datter er taget ud med cup og hevet godt i, kan sagtens være medvirkende til en fejlstilling i ryg og nakke :o(

Nogle børn fødes med torticollis (forkortelse af halsmusklen) eller udvikler dette efter fødslen og børn der har torticollis vil ofte også have problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet. Har jeres datter det? Man er også blevet mere opmærksom på det der kaldes Kiss Kidd ...

Annonce

... syndrom, som netop kan opstå, hvis barnet i forbindelse med fødslen udsættes for et uhensigtsmæssigt træk eller vrid, som giver en fejlstilling i nakken.

Det er meget omdiskuteret hvorvidt man skal yde kiropraktisk behandling til små børn, selvom det har været lovligt i Danmark siden 1993. Det diskuteres hvorvidt det er helt ufarligt at behandle så små børn, fordi stræk, tryk og rotation som kiropraktisk behandling ofte er - kan være mere skadeligt end gavnlig for børn, hvis knogler er meget bløde og hvor rygsøjlen ikke er tilstrækkelig stærk til at beskytte de kar og nervebaner, som den omslutter.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor bør det altid være den praktiserende læge der kan se det enkelte barn, som vurdere, hvilken form for behandling barnet har behov for.

Men ingen tvivl om at jeres datter bør ses og vurderes af lægen!

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder