Svar: Problemer med at ligge på maven
11. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Katrine
Det lyder ganske bestemt som om at din datter har nedsat bevægelighed i nakke og ryg og at hun evt. også har en fejlstilling i sin nakke, der gør at hun drejer i hele kroppen, når hun ligger og når du vender hende på hovedet.
Jeg synes derfor du skal lade jeres læge se på jeres datter og få lægen til at give dig en henvisning til den rigtige behandler. Det vil sandsynligvis være en fysioterapeut eller måske en kiropraktor, det afhænger helt af lægens vurdering.
Dit fødselsforløb og det at jeres datter er taget ud med cup og hevet godt i, kan sagtens være medvirkende til en fejlstilling i ryg og nakke :o(
Nogle børn fødes med torticollis (forkortelse af halsmusklen) eller udvikler dette efter fødslen og børn der har torticollis vil ofte også have problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet. Har jeres datter det? Man er også blevet mere opmærksom på det der kaldes Kiss Kidd syndrom, som netop kan opstå, hvis barnet i forbindelse med fødslen udsættes for et uhensigtsmæssigt træk eller vrid, som giver en fejlstilling i nakken.
Det er meget omdiskuteret hvorvidt man skal yde kiropraktisk behandling til små børn, selvom det har været lovligt i Danmark siden 1993. Det diskuteres hvorvidt det er helt ufarligt at behandle så små børn, fordi stræk, tryk og rotation som kiropraktisk behandling ofte er - kan være mere skadeligt end gavnlig for børn, hvis knogler er meget bløde og hvor rygsøjlen ikke er tilstrækkelig stærk til at beskytte de kar og nervebaner, som den omslutter.
Derfor bør det altid være den praktiserende læge der kan se det enkelte barn, som vurdere, hvilken form for behandling barnet har behov for.
Men ingen tvivl om at jeres datter bør ses og vurderes af lægen!
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske