Brev:
Problemer med at ligge på maven
11. august 2009
Alder:
2 mdr.
Problemer med at ligge på maven
Hej Helen
Vi har altid haft store problemer med at få vores lille pige på 12 uger til at ligge på maven. Hun er ellers en utrolig nem baby, der er meget glad og aktiv. Hun spiser og sover godt og udvikler sig vist helt, som hun skal. Men lige så snart hun bliver lagt på maven, skriger hun helt hysterisk og er meget svær at få til at falde til ro igen.
Vi har prøvet ALT for at motivere hende til at hygge sig på maven: spejle, legetøj, ligge ved siden af og på os, lægge hende på ammepuden og på vores ben osv. Intet hjælper! Derfor er hun endnu ikke særlig god til at løfte hovedet eller støtte på armene, og når vi prøver at lægge hendes arme ind under brystet, bliver hun endnu mere rasende og strækker dem straks ud til siden. Jeg ved, at hun ikke behøver at kunne løfte hovedet så meget endnu, men jeg tænker på, om hun skriger så meget, fordi hun har ondt?
Vi havde en voldsom fødsel, hun stod skævt i bækkenet og havde en arm i klemme og blev derfor taget med sugekop. Det lykkedes først at få hende ud i tredje forsøg, så der er blevet trukket godt i hende. Efter fødslen ville hun kun ligge med hovedet til den ene side, og det har krævet en del træning, at få hende til at vende hovedet den anden vej.
Jeg går på et efterfødselshold på Afspændingspædagogernes Aftenskole, og der har vi fået at vide, at det er godt for børnenes vestibulære sans at hænge dem med hovedet nedad en gang i mellem. (Selvfølgeligt meget forsigtigt!) Når jeg gør det, kan jeg se, at hun ligesom krummer til den ene side. Hendes ryg er altså ikke helt lige..
Derfor ville jeg høre, om det er en god ide, at lade en kiropraktor se på hende? Kan sådan én finde ud af om hun er øm, og er det ok, når hun er så lille? Nu skal hun snart vaccineres, så jeg tror også lige, jeg vender det med min læge, men hvad synes du?
Venlig hilsen
Katrine