Svar: Feber - 18 mdr.

27. maj 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Helle

Feber er et tegn på sygdom, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at et barn godt kan have høj feber uden at man skal bekymre sig og det kan også have lav feber og man skal reagere med det samme.

Det der er vigtigt er barnets almentilstand. Det betyder at man skal se på, hvordan barnet i øvrigt har det. Hvis hun kan leger, bruger sig selv aktivt, virker glad, spiser okay og generelt reagerer som hun plejer, så er det et godt tegn, også selvom temperaturen er over 39.

Omvendt skal du være bekymret, hvis hun ikke leger, ikke vil drikke eller f.eks. bare ligger slapt hen. Hun reagerer knap nok på skiftning, hun skal vækkes til måltiderne eller skal virkelig hjælpes til at spise osv. Det er ikke i orden heller ikke selvom temperaturen kun er lidt forhøjet.

Du skal forsøge at måle hendes temperatur, når hun har ligget ca 20 minutter i et køligt rum, så kan du bedst regne med den. Du skal regne med at temperaturen godt kan stige lidt når hun leger og er i aktivitet og det er okay. Det er også normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen, således at den er lavere om morgenen end om aftenen. En normal temperatur ligger på ca. 37 grader om morgenen (nogen har en normaltemperatur på 36.9 andre på 37.1) og temperaturen vil naturligt stige lidt i løbet af dagen og være højere om aftenen - både når man er rask og når man er syg.

Når børn er syge med feber, så vil det være sådan at når temperaturen stiger, så får hun kulderystelser og her har hun behov for at få lidt over sig, men samtidig ikke så meget at hun ikke kan komme af med varmen. Et lagen over sig i stedet for et tæppe kan være en god idé.

Når så temperaturen topper, så får hun det for varmt og her må man så fjerne lagnet og lade lidt luftkomme til. Det kan være en god idé at åbne et vindue så der kommer lidt kølig frisk luft i rummet. Barnet må dog ikke ligge i træk.

Det er helt normalt at temperaturen kan stige i forbindelse med forkølelse og nogle forældre oplever også lidt temperaturstigning i forbindelse med tandfrembrud. Som udgangspunkt er det dog sygdom der giver feber og forkølelse er her muligt.

Det at din datter hoster kan også tyde på at hun har en eller anden form for infektion i kroppen. Det at hoste er en helt naturlig ting, som vi gør for at rense vores luftveje. I forbindelse med en forkølelse er det således helt ...

Annonce

... almindeligt at hoste og som udgangspunkt skal børns hoste ikke hindres med f.eks. hostestillende medicin. Til små børn kan man løsne hosten lidt ved at tilbyde lidt varm mælk eller lidt kamillete. Det er vigtigt at barnet kan hoste og på den måde får fjernet det slim og den irritation som sidder i lungerne.

Når det er sagt, så skal man dog også altid vurdere, hvad hosten skyldes og se på hvordan barnet i øvrigt har det. Er barnet almindeligt forkølet, har barnet influenza eller en anden infektion, kan barnet have astmatisk bronkitis osv. præcis som du også nævner. Derudover skal man lægge mærke til hvordan hosten lyder. Der kan være tale om en tør og gøende hoste (krillerhoste) eller en løs og lidt mere rallende hoste, hvor barnet ofte hoster lidt slim op.

Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis jeres lille datter bliver ved med at have feber eller hoster så meget at hun ikke sover om natten, virker til at have ondt osv. så skal hun ses af lægen igen. Hvis hun virker upåvirket og har det godt ud over at hun hoster lidt, så er det fint at se tiden lidt an.

Når hun skal sove, så vil det være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Hun kan måske begynde at have glæde af en lille hovedpude eller du kan lægge en pude eller et tæppe ind under hendes madras i hovedenden og på den måde hæve madrassen, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det at ligge lidt eleveret hjælper hende til bedre at kunne trække vejret.

Sørg også for at hendes næse er renset for snot, så hun har frie luftveje inden du putter hende og også gerne inden hun skal spise. Det er stadig svært for hende at pudse næse og du kan derfor stadig forsøge at dryppe hendes næse med saltvandsdråber som du køber på apoteket og så kan du suge hendes næse med en næsesuger, så du på den måde får skabt lidt passage.

Astmatisk bronkitis kan godt sætte sig så det er behandlingskrævende og derfor er det vigtigt at du lytter efter, hvordan hendes hoste lyder og lægger mærke til hendes almene tilstand. Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.