Svar: Vokseværk
18. maj 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Sofies mor
Børn vokser jo hele tiden og derfor lyder det ganske sandsynligt at Sofie kan have vokseværk selvom hun kun er knap 2½ år. Det du fortæller kunne i hvert fald godt lyde som vokseværk.
Symptomerne på vokseværk er at barnet vågner og græder fordi det gør ondt i benene. Man ved faktisk ikke helt hvad årsagen er og man kan sige at hvis det passer at benene vokser, så skulle barnet jo have ondt hele tiden og sådan er det jo heldigvis ikke, men det er et kendt fænomen og man siger faktisk at hvert 5 barn oplever at have vokseværk.
De fleste børn får det i 4-5 års alderen og de kan have det i mange år. Børn får det normalt ikke efter 10 års alderen, det er helt ufarligt og det bedste man kan gøre er at give barnet lidt massage, behandle med lidt varme eller give noget smertestillende medicin.
Smerterne sidder ofte i begge ben og især inde i knæene, i skinnebenet eller i fodleddene. Det er kun om natten at barnet har smerter, om dagen kan barnet løbe omkring som det plejer. Det er almindeligt at barnet har vokseværk i perioder, det vil sige at der godt kan være smerter i benene i nogle nætter i træk, så kan det forsvinde et par uger og så kommer det igen.
I skal naturligvis være opmærksomme på at panodil ikke må bruges med løs hånd, det er ikke helt ufarligt medicin. Prøv derfor også med lune omslag på benene og lidt masseren, for at se om det kan dulme lidt:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske