Svar: Vokseværk

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sofies mor

Børn vokser jo hele tiden og derfor lyder det ganske sandsynligt at Sofie kan have vokseværk selvom hun kun er knap 2½ år. Det du fortæller kunne i hvert fald godt lyde som vokseværk.

Symptomerne på vokseværk er at barnet vågner og græder fordi det gør ondt i benene. Man ved faktisk ikke helt hvad årsagen er og man kan sige at hvis det passer at benene vokser, så skulle barnet jo have ondt hele tiden og sådan er det jo heldigvis ikke, men det er et kendt fænomen og man siger faktisk at hvert 5 barn oplever at have vokseværk.

De fleste børn får det i 4-5 års alderen og de kan have det i mange år. Børn får det normalt ikke efter 10 års alderen, det er helt ufarligt og det bedste man kan ...

Annonce

... gøre er at give barnet lidt massage, behandle med lidt varme eller give noget smertestillende medicin.

Smerterne sidder ofte i begge ben og især inde i knæene, i skinnebenet eller i fodleddene. Det er kun om natten at barnet har smerter, om dagen kan barnet løbe omkring som det plejer. Det er almindeligt at barnet har vokseværk i perioder, det vil sige at der godt kan være smerter i benene i nogle nætter i træk, så kan det forsvinde et par uger og så kommer det igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I skal naturligvis være opmærksomme på at panodil ikke må bruges med løs hånd, det er ikke helt ufarligt medicin. Prøv derfor også med lune omslag på benene og lidt masseren, for at se om det kan dulme lidt:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder