Slut amning og over til flaske

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Slut amning og over til flaske

Hej Helen,

Jeg skrev til dig for ca. en uge siden omkring overgang til fuld flaske og skemad. Jeg havde jo håbet at kunne amme til William var 4 mdr., men jeg tror den lille bavian vil det anderledes:o) Vi er ihvertefald begyndt at "slåsse" lidt ved mine bryster, forstået på den måde at han ikke altid vil tage imod og der har heller ikke været så meget til ham. Det er kommet indenfor de sidste 4 dage, jeg forsøger selvfølgelig at lægge ham til så ofte som muligt. Det skal siges at jeg igår fik min menstruation for første gang, om det kan have nogen indflydelse ved jeg ikke?

Set i lyset af at han kun er 14 uger er jeg i tvivl om, hvad jeg nu skal. Skal jeg begynde at give ham mere MME. Han plejer jo at få ved mig når han vågner eller når han melder sig sulten og så har jeg givet flaske til at putte med. Skal jeg bare give MME der hvor han plejer at amme?

Jeg vil gerne starte vælling til natten, er det okay nu med hans alder? Netop for at få en blidere overgang, til vi starter skemad. Han klarer nemlig fint MME uden laksantia på nuværende tidspunkt. Hvor meget vælling skal han have, altså hvor mange ml skal jeg starte med? Som jeg beskrev i min sidste dagsplan får han mellem 130-200 ml MME 4 ...

Annonce

... gange om dagen nu. Jeg vil så give det mellem kl. 20-21, hvor han plejer at blive lagt.

Er det noget vælling der er bedre at starte med end andet?

Hvordan vil min amning stoppe. Jeg tænker, vil det bare glide ud helt af sig selv jo mindre han vil ligge der. Jeg kan jo forestille mig den første dag, hvor han slet ikke vil sutte, at det kan komme til at gøre lidt ondt!! Hvordan forholder jeg mig?

Hvordan kan en dagsplan se ud med flaske og vælling? Det ser jo ca. sådan ud nu:

05-06 vågner ammes x flere sover videre til kl. 08
10-10.30 ud at putte, sover 2-2 1/2 time.
12.30-1500 ammes, leger osv flaske inden puttes igen. Sover 1 1/2 - 2 timer hvis heldig!
16.30,17 Vågner, ammes, leger osv.
18.30 powernap ca. 30-45 min. Vaskes/bades
20-21 puttes til natten med flaske
01-02 vågner, ammes + flaske
04.30-05.30 vågner, ammes

Det går iøvrigt meget bedre med at putte William om aftenen, ikke at det altid lykkes, men jeg prøver at skærme ham ved at lægge mine hænder på ham og svøbe godt osv. Også selvom der er lidt støj i lejligheden:o) Nogle gange skal man bare have andre til at sige at det kan lykkes:o)

Det var vist det jeg kunne finde på i denne omgang:o)

På forhånd tak
Jane og William

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder