Brev:
Slut amning og over til flaske
18. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Slut amning og over til flaske
Hej Helen,
Jeg skrev til dig for ca. en uge siden omkring overgang til fuld flaske og skemad. Jeg havde jo håbet at kunne amme til William var 4 mdr., men jeg tror den lille bavian vil det anderledes:o) Vi er ihvertefald begyndt at "slåsse" lidt ved mine bryster, forstået på den måde at han ikke altid vil tage imod og der har heller ikke været så meget til ham. Det er kommet indenfor de sidste 4 dage, jeg forsøger selvfølgelig at lægge ham til så ofte som muligt. Det skal siges at jeg igår fik min menstruation for første gang, om det kan have nogen indflydelse ved jeg ikke?
Set i lyset af at han kun er 14 uger er jeg i tvivl om, hvad jeg nu skal. Skal jeg begynde at give ham mere MME. Han plejer jo at få ved mig når han vågner eller når han melder sig sulten og så har jeg givet flaske til at putte med. Skal jeg bare give MME der hvor han plejer at amme?
Jeg vil gerne starte vælling til natten, er det okay nu med hans alder? Netop for at få en blidere overgang, til vi starter skemad. Han klarer nemlig fint MME uden laksantia på nuværende tidspunkt. Hvor meget vælling skal han have, altså hvor mange ml skal jeg starte med? Som jeg beskrev i min sidste dagsplan får han mellem 130-200 ml MME 4 gange om dagen nu. Jeg vil så give det mellem kl. 20-21, hvor han plejer at blive lagt.
Er det noget vælling der er bedre at starte med end andet?
Hvordan vil min amning stoppe. Jeg tænker, vil det bare glide ud helt af sig selv jo mindre han vil ligge der. Jeg kan jo forestille mig den første dag, hvor han slet ikke vil sutte, at det kan komme til at gøre lidt ondt!! Hvordan forholder jeg mig?
Hvordan kan en dagsplan se ud med flaske og vælling? Det ser jo ca. sådan ud nu:
05-06 vågner ammes x flere sover videre til kl. 08
10-10.30 ud at putte, sover 2-2 1/2 time.
12.30-1500 ammes, leger osv flaske inden puttes igen. Sover 1 1/2 - 2 timer hvis heldig!
16.30,17 Vågner, ammes, leger osv.
18.30 powernap ca. 30-45 min. Vaskes/bades
20-21 puttes til natten med flaske
01-02 vågner, ammes + flaske
04.30-05.30 vågner, ammes
Det går iøvrigt meget bedre med at putte William om aftenen, ikke at det altid lykkes, men jeg prøver at skærme ham ved at lægge mine hænder på ham og svøbe godt osv. Også selvom der er lidt støj i lejligheden:o) Nogle gange skal man bare have andre til at sige at det kan lykkes:o)
Det var vist det jeg kunne finde på i denne omgang:o)
På forhånd tak
Jane og William