Svar: Slut amning og over til flaske

18. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jane

Der er ingen tvivl om at din menstruation spiller ind på din amning - den har højt sandsynligt ændret smagen af din mælk og det kan godt gøre at William derfor afviser brystet.

Det betyder dog ikke at amningen behøver gå helt i stå, du må fortsat meget gerne forsøge at lægge ham til og det er rigtig fint at gøre det f.eks. tidlig morgen, hvor han er lidt søvnig og derfor ikke protesterer så meget. Du kan også prøve at lægge dig med ham i sengen i løbet af dagen og amme ham liggende, nogle gange hjælper det at barnet kommer ud fra favn og ligger tæt ved siden af en.

Derudover tænker jeg at din mælk vil ændre smag, når menstruationen stopper og han derfor om nogle dagen gerne vil tage fat igen. Du kan også overveje om amningen betyder så meget for dig, at du vil malke ud og stimulere til mere mælk, så William på den måde kan holde interessen for brystet. At øge din mælkemængde kan være fornuftigt i forhold til at få ham til at tage fra - på flasken løber mælken lettere og hurtigere og hvis du har en stor mælkevolumen i brystet, vil mælken naturligt også løbe hurtigere her.

Hvis du har det fint med at give fuld flaske og at William nu afviser brystet helt, så må du vurdere hvorvidt du skal malke ud eller ej. Ikke for at stimulere til mere mælk, men fordi du er nødt til at få dit bryst tømt, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Normalt vil man anbefale at malke ud på det tidspunkter, hvor han normalt ville spise ved brystet og så stille og roligt forlænge tiden, så efterspørgslen ved brystet bliver ...

Annonce

... mindre. Det vil sige at du, hvis du normalt ammer 5 gange dagligt, så vil du første dag malke ud 5 gange, næste dag kan du forsøge med 4 gange, den næste dag 3 gange osv. indtil du fornemmer at mælkeproduktion er fuldstændig nedsat. Den udmalkede mælk vil han naturligvis kunne få på flaske.

Jeg synes ikke du skal begynde med vælling før han er 4 måneder gammel. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og her gælder altså samme regler som for skemad. Vælling kan derfor i princippet springes over. Det vil i stedet være fint at du erstatter en amning med en flaske modermælkserstatning og altså gør det på de tidspunkter, hvor han normalt ville amme.

Hvis du vælger at give vælling fra 4 måneders alderen så vil det være fint med en enkelt flaske dagligt i begyndelsen og så kan du se om 2 flasker vil være godt senere hen. I alder 4-6 måneder anbefales det at man max giver 2 flasker vælling dagligt, svarende til ca 400ml.

Du kan købe en hvilken som helst af de industrielle vællinger, de er alle lige gode.

En plan for dagen med flaske i stedet for amning kunne se således ud:

Tidlig morgen 6: Flaske med mme og sover lidt videre

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur

Frokost 13: Flaske med mme og puttes til middagslur

Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme

Powernapper sandsynligvis

Puttes til natten med en flaske vælling mellem 20-21

Sen aften/nat: Flaske med mme 01-02

Jeg håber jeg er kommet igennem alle dine spørgsmål og at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder