Svar: Slut amning og over til flaske
18. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Der er ingen tvivl om at din menstruation spiller ind på din amning - den har højt sandsynligt ændret smagen af din mælk og det kan godt gøre at William derfor afviser brystet.
Det betyder dog ikke at amningen behøver gå helt i stå, du må fortsat meget gerne forsøge at lægge ham til og det er rigtig fint at gøre det f.eks. tidlig morgen, hvor han er lidt søvnig og derfor ikke protesterer så meget. Du kan også prøve at lægge dig med ham i sengen i løbet af dagen og amme ham liggende, nogle gange hjælper det at barnet kommer ud fra favn og ligger tæt ved siden af en.
Derudover tænker jeg at din mælk vil ændre smag, når menstruationen stopper og han derfor om nogle dagen gerne vil tage fat igen. Du kan også overveje om amningen betyder så meget for dig, at du vil malke ud og stimulere til mere mælk, så William på den måde kan holde interessen for brystet. At øge din mælkemængde kan være fornuftigt i forhold til at få ham til at tage fra - på flasken løber mælken lettere og hurtigere og hvis du har en stor mælkevolumen i brystet, vil mælken naturligt også løbe hurtigere her.
Hvis du har det fint med at give fuld flaske og at William nu afviser brystet helt, så må du vurdere hvorvidt du skal malke ud eller ej. Ikke for at stimulere til mere mælk, men fordi du er nødt til at få dit bryst tømt, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse. Normalt vil man anbefale at malke ud på det tidspunkter, hvor han normalt ville spise ved brystet og så stille og roligt forlænge tiden, så efterspørgslen ved brystet bliver mindre. Det vil sige at du, hvis du normalt ammer 5 gange dagligt, så vil du første dag malke ud 5 gange, næste dag kan du forsøge med 4 gange, den næste dag 3 gange osv. indtil du fornemmer at mælkeproduktion er fuldstændig nedsat. Den udmalkede mælk vil han naturligvis kunne få på flaske.
Jeg synes ikke du skal begynde med vælling før han er 4 måneder gammel. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og her gælder altså samme regler som for skemad. Vælling kan derfor i princippet springes over. Det vil i stedet være fint at du erstatter en amning med en flaske modermælkserstatning og altså gør det på de tidspunkter, hvor han normalt ville amme.
Hvis du vælger at give vælling fra 4 måneders alderen så vil det være fint med en enkelt flaske dagligt i begyndelsen og så kan du se om 2 flasker vil være godt senere hen. I alder 4-6 måneder anbefales det at man max giver 2 flasker vælling dagligt, svarende til ca 400ml.
Du kan købe en hvilken som helst af de industrielle vællinger, de er alle lige gode.
En plan for dagen med flaske i stedet for amning kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 13: Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme
Powernapper sandsynligvis
Puttes til natten med en flaske vælling mellem 20-21
Sen aften/nat: Flaske med mme 01-02
Jeg håber jeg er kommet igennem alle dine spørgsmål og at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske