Svar: Opkastninger mange gange
12. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Susanne
Det lyder umiddelbart hyppigt, hvis du ammer hver anden time dagen igennem og jeg tænker derfor om din dreng kaster op, fordi han simpelthen får for meget mælk og mad... det er i hvert fald en mulighed.
Derudover må det dog også mistænkes om at han kaster op fordi han ikke tåler mælken i grøden... Jeg skriver dette fordi du tidligere har fortalt at han har haft mange maveproblemer, ikke bare kolik men også meget vandig og diarré agtig afføring. Det kan være helt normalt for børn som bliver ammet, men sammenholdt med de problemer du har nu, så tænker jeg at man måske skal mistænke mælkeallergi.
Det er sådan at ca. 2-3% af alle børn udvikler overfølsomhed over for mælk og det betyder at man er nødt til at undgå komælk og andre mejeriprodukter fuldstændigt. Symptomerne på mælkeallergi er ofte opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse, astma eller eksem. Der vil tit være flere af disse symptomer men nogle gange er det eneste symptom vedvarende børneeksem. Jeg ved ikke om din dreng har problemer med børneeksem?
Symptomerne kan komme umiddelbart efter, at man har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere.
Det er sådan at almindelig modermælkserstatning indeholder komælksproteiner og det er det man reagerer på, hvis man har mælkeallergi. Derfor vil man her anbefale en speciel erstatning som købes på apoteket - Nutramigen eller Profylac. Hvis barnet har mælkeallergi vil det således være nødvendigt at man laver grød og mos med specielerstatning eller man kan alternativt bruge udmalket modermælk.
Igen en vurdering fordi enkelte børn faktisk også reagerer på brystmælken hvis moderen indtager komælk... det er derfor jeg tænker om der kan være en sammenhæng her, når man ser tilbage på de første 4 måneder af din drengs liv....
Mit forslag er at du starter med at amme din dreng så han fyldes godt op med brystmælk. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne amme fra begge bryster, så han starter med at få fra den ene side, skiftes og så tilbydes modsatte side. Derefter skal han have en sut og puttes og sove. Så kan han få lidt skemad, blive ammet igen fra begge side og igen så forsøge at trække tiden mellem amninger lidt, så du er sikker på at han ikke spiser for hyppigt til at kunne rumme det.
Hvis dette ikke virker, så synes jeg du skal kontakte din læge. Hvis du ikke har tillid til lægen, så synes jeg du skal overveje at skifte læge. Det er vigtigt at du føler du bliver taget alvorligt og at du kan bruge din læge. Måske er I tilknyttet et lægehus, så der er en anden læge at få, ellers kan du søge om lægeskift.
Det vil være helt relevant at drøfte hvorvidt din dreng evt. har en reaktion på mælkeallergi ud fra det du tidligere har fortalt mig...
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske