Svar: Hvad hvis hun får maden galt i halsen
15. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære R
Mange forældre bliver utroligt forskrækkede, når børn begynder at hoste og sprutte, når de spiser. Det kræver stor øvelse, at finde ud af at tygge og synke og det skal barnet have lov til at lære. Det er sådan at børn meget ofte selv vil kunne hoste evt. mad op. Når børnene får maden galt i halsen, så er det ofte fordi det er nyt mad, mad som de ikke kender, eller hvis maden har en for tyk konsistens. Det kan også være at de selv får bidt et for stort stykke af og endnu ikke har fundet ud af at tygge og derfor bare synker.
Det er naturligvis ubehageligt for barnet at hoste maden op, men det er også en beskyttende refleks, idet barnet får maden op forrest i munden. Nogle gange vil barnet så synke maden igen, andre gange spytte det ud.
Det er naturligvis vigtigt, at den mad du serverer er så blød i konsistensen som muligt, samt at du sidder samme med din datter, når hun spiser. Hun skal naturligvis være under opsyn. Men det er også meget vigtigt at du forsøger at tage det stille og roligt, hvis du oplever at hun "fejlsynker". Du er nødt til at vente og se om hun ikke selv er i stand til at hoste maden op. Det er jo trods alt grød du serverer og det er jo meget blødt og eftergiveligt i konsistensen, så normalt vil det ikke kunne skade din datter.
Jeg kan godt forstå at du farer op og slår din datter i ryggen, det er jo ren refleks, fordi du er bange for at der skal ske noget alvorligt. Men din datter bliver også forskrækket over din reaktion og forbinder måske ligesom dig nu, det at spise med noget som kan være ubehageligt og det må I prøve at komme væk fra.
Det er klart at hvis hun virkelig fejlsynker og får maden sunket på en måde, hvor du mener hun har brug for hjælp, hvor vejrtrækningen stopper og hun er dårlig - så må du igang med førstehjælp. I første omgang skal du dog ikke slå hende i ryggen, men i stedet gøre følgende:
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet ”Heimlich’s manøvre”, hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis dit barn ikke trækker vejret og er bevidstløs, så læg dit barn ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Det er sjældent nødvendigt at give førstehjælp til børn fordi de har svært ved at kapere deres skemad, men nu ved du hvordan:o) Vær i øvrigt opmærksom på at Helpan tilbyder førstehjælpskurser til mødregrupper...
Der er nogle børn som har rigtig svært ved at finde ud af grovere mos og grød, de ved simpelthen ikke om de skal tygge det eller synke det og så går det galt. Til disse børn plejer jeg at anbefale at man forsøger at servere tingene lidt adskilt, således at mosen laves lind og serveres med ske og så kan frikadellen eller hvad det nu er, serveres ved siden af, spises med fingrene eller en gaffel. På den måde lærer barnet at det der kommer ind med ske, det skal synkes, men det der kommer ind på anden måde, det skal der arbejdes mere med..
Håber ovenstående hjælper dig videre. Rigtig meget held og lykke:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske