Svar: Mellemørebetændelse trods dræn
5. december 2007
Alder:
17 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt med en pige, som hele tiden er syg. Det er også frustrerende at drænene ikke rigtig hjælper og hun får mellemørebetændelse alligevel.
Det er desværre ikke usædvanligt at børn kan få den ene mellemørebetændelse efter den anden, det opleves ofte som om at den aldrig helt forsvinder, men nærmest blusser op igen og igen. Det skyldes ofte at betændelsen skyldes bakterier, som
ikke rammes tilstrækkeligt effektivt med almindelig penicillin. Derfor vil det være hensigtsmæssigt at man evt laver en podning fra næsesvælget og skifter til et mere effektivt antibiotikum.
Da jeres datter har fået lagt dræn, så går jeg ud fra at I nu er tilknyttet en øre-næse-hals-læge og jeg synes I skal diskutere jeres situation og stille de spørgsmål, som du stiller mig, til lægen. Det er en læge der kan rådgive bedst i jeres situation og kan vejlede jer omkring, hvorvidt I kan gøre noget andet, om hun skal have taget blodprøver for at vurdere hendes immunforsvar eller andet. Nogle gange vil man også gå ind og se på barnets polypper (adenoide vegetationer) og evt. fjerne disse, det afhænger helt af situationen og barnets alder.
Jeg synes således at lægen er den bedste til at rådgive jer, de spørgsmål du stiller er lidt uden for mit arbejdsområde og anbefaler derfor at du får en snak med ham/hende.
Fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske