Svar: Opkast , diarre og manglende appetit
6. oktober 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Karin og lille Anna
Det er noget skidt at Anna har haft det med at kaste op - det er jo ikke første gang du oplever det og jeg kan derfor godt forstå at det efterhånden fylder en del og at du er nervøs for at det skal ske, hver gang du giver hende noget at spise:o)
Men denne gang lyder det som en maveinfektion, der er ved at være på retur igen og det er rigtig godt. Jeg vil foreslå dig at give hende lidt A38 (3,5%) og med lidt reven æble på, det er godt mod diarre og det stabiliserer og giver lidt ro i maven.
Derudover vil det være rigtig godt at du giver hende brød, det kan være skorper, tvebakker eller lignende du køber, men det kan også være skorpen af et franskbrød, som hun selv kan sidde og bløde op med sit spyt.
Kartoffelmos er ikke noget du skal give hende hver dag, giv hende bare en pause med det og prøv i stedet at give hende en kartoffelbåd eller lidt kogt kartoffel, som er most med en gaffel og lidt sovs i stedet. Lav fortsat grøntsagsmos til hende og tilbyd hende generelt mere og mere af jeres mad. Ris er også godt, det må hun også gerne få.
Det vil hjælpe på hendes appetit at få mere og mere af den mad hun ser I spiser og du skal ikke være bange for at lade hendes mad tage udgangspunkt i den mad I får. Det må meget gerne smage af noget, det kan børn rigtig godt lide og kartoffelmos alene kan godt være lidt tamt:o)
Det er fint at du giver hende de flasker og den mme du kan få i hende, derudover også frugtgrød, og så ellers mere og mere mad med udgangspunkt i jeres mad. Du skal på ingen måde begynde at sulte hende i håb om at hun så bliver mere sulten - tvært imod, hun har behov for små hyppige måltider for at have et stabilt blodsukker og det er rigtig vigtigt at du hele tiden medtænker mellemmåltider.
Det lyder som sagt som om at I er ved at komme tilbage på rette spor igen og du skal forsøge at tage det helt roligt og så tænke fremad og tænke på at I nu skal igang med mere og mere rigtig mad, hvilket vil fremme appetitten:o)
Rigtig god bedring med hende og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske