Svar: Opkast , diarre og manglende appetit

6. oktober 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Karin og lille Anna

Det er noget skidt at Anna har haft det med at kaste op - det er jo ikke første gang du oplever det og jeg kan derfor godt forstå at det efterhånden fylder en del og at du er nervøs for at det skal ske, hver gang du giver hende noget at spise:o)

Men denne gang lyder det som en maveinfektion, der er ved at være på retur igen og det er rigtig godt. Jeg vil foreslå dig at give hende lidt A38 (3,5%) og med lidt reven æble på, det er godt mod diarre og det stabiliserer og giver lidt ro i maven.

Derudover vil det være rigtig godt at du giver hende brød, det kan være skorper, tvebakker eller lignende du køber, men det kan også være skorpen af et franskbrød, som hun selv kan sidde og bløde op med sit spyt.

Kartoffelmos er ikke noget du skal give hende hver dag, giv hende bare en pause med det og prøv i stedet at give hende en kartoffelbåd eller lidt kogt kartoffel, som er most med en gaffel og lidt sovs i stedet. Lav fortsat grøntsagsmos til hende og tilbyd hende generelt mere og ...

Annonce

... mere af jeres mad. Ris er også godt, det må hun også gerne få.

Det vil hjælpe på hendes appetit at få mere og mere af den mad hun ser I spiser og du skal ikke være bange for at lade hendes mad tage udgangspunkt i den mad I får. Det må meget gerne smage af noget, det kan børn rigtig godt lide og kartoffelmos alene kan godt være lidt tamt:o)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er fint at du giver hende de flasker og den mme du kan få i hende, derudover også frugtgrød, og så ellers mere og mere mad med udgangspunkt i jeres mad. Du skal på ingen måde begynde at sulte hende i håb om at hun så bliver mere sulten - tvært imod, hun har behov for små hyppige måltider for at have et stabilt blodsukker og det er rigtig vigtigt at du hele tiden medtænker mellemmåltider.

Det lyder som sagt som om at I er ved at komme tilbage på rette spor igen og du skal forsøge at tage det helt roligt og så tænke fremad og tænke på at I nu skal igang med mere og mere rigtig mad, hvilket vil fremme appetitten:o)

Rigtig god bedring med hende og fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder