Svar: Eksem - allergi
4. september 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Signes mor
Hvis Signe bruger sut, så kan det godt være på grund af den hun får knopper rundt om munden og det kan også godt være det man kalder kontaktallergi at hun har.
Kontakt allergi er egentlig en forkert betegnelse i forbindelse med udslæt omkring børns mund. Det handler om at der i visse fødevarer kan være nogle stoffer som barnet reagerer imod og barnet reagerer altså ved at få udslæt omkring munden. Det kan f.eks. være tomater, som er slemme til at give kontakt allergi, men også mange andre fødevarer. Børn får tit dette fordi de, når de spiser jo får mad ud ved siden af munden, det samme ville kunne ske for os, hvis vi spiste sådan. Du kender det måske lidt fra fornemmelsen, hvis man spiser mange appelsiner. Det kan også mærkes på læberne.
Det er en ufarlig og helt naturlig ting og det bedste du kan gøre er at sørge for at vaske din datter med en fugtig klud om munden, når hun har spist. Hvis udslættet er meget slemt, så kan du evt. komme lidt vaseline eller en barrierecreme omkring munden på hende i en periode, simpelthen for at skåne huden lidt, så der ligesom ligger en hinde. Det synes jeg dog ikke du skal blive ved med, da det jo er ubehageligt med alt det klister i ansigtet og du skal også sikre dig at den creme du bruger må bruges i ansigtet og ikke indeholder parabener eller andre dårlige stoffer som f.eks. parfume:o)
Hvis din datter har eksemlignende udslæt på kinderne og andre steder på kroppen, så lyder det relevant at det kunne være børneeksem og det synes jeg naturligvis at du skal få vurderet. Børneeksem bør behandles med hormoncreme i de perioder, hvor barnet har udslæt og huden bør generelt holdes fugtig med en god creme i de perioder, hvor barnet ikke har udslæt.
Du skal være opmærksom på at børneeksem ofte klør, især, hvis barnet har det varmt. Derfor er luftigt bomuldstøj det rareste at have på. Det kan også være en god idé at klippe alle mærker af, så der ikke sidder noget i sømmen på f.eks. blusen og generer huden, derudover er det en rigtig god idé at bade i løbet af dagen og ikke om aftenen. Et bad om aftenen lige inden man skal i seng og putte under en varm dyne, kan få eksemen til at klø mere og lidt badeolie fungerer for nogen rigtig godt, for andre bare rent vand og for atter andre en helt mild uparfumeret sæbe med en lav Ph omkring 4 (svarer til intimsæbe).
Det lyder i øvrigt som en god idé at få jeres datter enten priktestet, eller få taget en blodprøve, simpelthen for at finde ud af om hun mon er allergisk overfor noget. Har nogen af jer forældre allergi, eller problemer med eksem? Det er jo ofte arveligt...
Derudover vil det være en god idé at du hørte om ikke egen læge kunne give jer en henvisning til en hudlæge, med forstand på børns hud. Hos en hudlæge vil I kunne få helt præcist forklaret hvilken type creme I skal bruge, hvor meget, hvor tit, hvornår osv. så I får den bedste behandling til Signe. Som du selv skriver så er det jo ret vigtigt at finde ud af om hunden skulle være synderen her... det kunne jo også være vaskepulver eller andet...
Man kan godt teste små børn, men det er ikke alle der vil gøre det fordi resultatet ikke altid er så sikkert, når barnet er under 2 år... jo ældre barn, jo mere sikkert resultat, men tester man, så vil man jo kunne teste igen senere og vil således også have et sammenligningsgrundlag og det kan nogle gange være meget fornuftigt. Så tal med lægen eller hudlægen omkring det:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske