Brev:
Urolige nætter - 7 mdr.
4. september 2007
Alder:
7 mdr.
Urolige nætter - 7 mdr.
Hej Helen,
Nu har jeg flere gange set på dine svar du har givet andre omkring sovevaner, syntes ikke helt der er nogle der passer helt rigtigt på min datter, så derfor må det være tid til selv at skrive.
Min datter er 7 ½ mdr, snart 8 mdr. og det med at sove har aldrig været noget hun har været særlig god til. Men nu syntes jeg efterhånden at hun må være stor nok til at der kommer noget mere struktur på det.
Hun er ikke noget let barn, kolik i 3 mdr., græder meget og er i det hele taget utrolig krævende det meste af dagen. Nu skal det jo ikke lyde så sort, for hun er da også glad og alt det der, men man kan jo ikke helt lade vær med at sammenligne når man har et barn i forvejen, hun er 5 år, og var, og er stadig, det nemmeste barn.
Mit største problem med hende, er at hun vågner rigtig mange gange om natten og klynker og ligger og fægter med arme og ben. Den eneste måde jeg kan få hende til at falde til ro, er ved at amme hende. Og det er jeg ved at være MEGET træt af.
Jeg blev alene med dem for 2½ mdr siden, og det har selvfølgelig været rigtig hårdt, men syntes umiddelbart ikke det er der problemet ligger, for hun sov ligeså dårligt før. Grunden til at jeg nævner det, er fordi jeg kan læse at du råder andre til at faren tar over om natten for en periode, og ja den luksus har jeg desværre ikke....
Hendes døgn ser nogenlunde sådan her ud:
Klokken 5-6: Ammes, vi står så op ved 7-tiden.
Klokken 8: Grød med banan (vil dog ikke spise så meget, får en bolle og sidde med selv)
Klokken 9: Sove lur, sover typisk 45 min. -1 time
Klokken 10.30: mme ca 100 ml. (jeg er begyndt at give mme, da jeg gerne vil stoppe med at amme)
Klokken 12: mos, eller pålæg med agurk og tomater (hun er meget interesseret i al slags mad, og får lov til at smage det meste og sidde med det selv)
Klokken 13: sove lur, som kun varer en ½ time!! Og sådan har det faktisk altid været, hun vil kun sove en halv time uanset hvad man så gør, der er ingenting at gøre. Meget frustrerende.....
Klokken 15: Ammes, nogle gange får hun også lidt vælling, og så får hun noget brød eller lignende. Hun spiser ikke så meget af gangen, når hun får flaske.
Klokken 16.30: sove lur en halv time
Klokken 18: mos og diverse ting af hvad vi får til aftensmad.
Klokken 19.30: puttes til natten med flaske mme ca 130 ml.
vågner typisk efter 45 min - 1 time og skal have hjælp til at sove videre, dvs jeg skal have hende op og gå og vugge hende, vågner derefter nogle gange for at få sutten eller puttes.
Klokken 22.30: ammes
Klokken 1.30: vågner, prøver først at gi sut og vende hende, men hun bliver sur og jeg tar hende op og ammer hende.
Derefter vågner hun så med cirka 45 min - 1 times interval og er urolig og klynker, bliver sur og græder osv osv.
klokken 4: ammer jeg hende igen.
Jeg ammer hende typisk en til to gange om natten, og det ville jeg kunne "leve med", hvis så bare hun sov resten af tiden, men det gør hun ikke, og det er ren tortur nogle nætter, jeg syntes det er virkelig hårdt, også fordi hun ikke sover så meget i løbet af dagen.
Hvad skal jeg gøre??? Håber virkelig du har en mirakelopskrift til at få hende til at sove godt.
Kærlig hilsen Tina